[Review] : Sin retorno

Argentina, Spania 2010

regie Miguel Cohan

scenariu Ana Cohan, Miguel Cohan

imagine Hugo Colace

montaj Fernando Pardo

cu Leonardo Sbaraglia, Martin Slipak, Bárbara Goenaga

Dacă nu ați văzut „Sin retorno”, sau dacă deja l-ați uitat, filmul ȋncepe așa: Pe o stradă ȋntunecoasă, seara tȃrziu, un biciclist (care ne-a fost arătat mai ȋnainte cinȃnd cu tatăl său) se oprește să-și repare bicicleta. E accidentat ușor de un bărbat (care ne-a fost arătat de mai dinainte, să știm că ȋl așteaptă acasă o femeie iubitoare), dar biciclistul nu pățește nimic, doar bicicleta. Rămȃnȃnd ȋn continuare ȋn mijlocul străzii să ȋși repare bicicleta, e lovit din nou, de data asta mortal, de mașina unui puști pe nume Matías care ȋși conducea acasă un prieten, venind de la o petrecere (unde ne-au fost arătați amȃndoi mai ȋnainte). Puștii se panichează, cum e și firesc. Matías ȋși ascunde implicarea ȋn accident, cum pare plauzibil. Cȃnd, ȋn sfȃrșit, află, părinții ȋl protejează, cum e și firesc. Tatăl victimei nu se lasă pȃnă nu prinde făptașul. Ȋn consecință, cade vina asupra primului șofer, cel care l-a accidentat numai puțin, și acesta, după ce ispășește ani de zile o pedeapsă pe care nu o merită, ȋl demască pe adevăratul criminal și ȋi demonstrează tatălui suferind că faptele lui bune nu sunt atȃt de bune pe cȃt credea. Nu dezvălui aici toate detaliile răzbunării, deși nici nu vă pot recomanda să vedeți filmul ca să le aflați.

Ȋncerc să spun aici (și să vă las să vă convingeți singuri) că „Sin retorno” e un film pretențios, după o rețetă veche, cu o realizare mediocră și o expozițiune stȃngace care ȋi deconspiră finalul oricui ȋncearcă să anticipeze, cȃt de cȃt. Vorbește despre cum oamenii fac rău fără să gȃndească, dar asta fac și multe filme mai subtile. Iar dacă nu puteți accepta convenția conform căreia, la un moment dat, viețile personajelor se aplatizează și nu le mai afectează nimic irelevant pentru intrigă – convenție creată și propagată de scenariști leneși pentru spectatori aidoma -, nu veți putea savura nici ȋntorsăturile de situație, nici restabilirea ordinii din final.

Dacă ați răbdat să citiți pȃnă aici, trebuie să vă spun că nu ȋi aloc filmului acest spațiu pentru că ȋl consider demn de reținut sau de examinat, ci pentru că a rulat ȋn competiția de la TIFF și a fost răsplătit cu „Trofeul Transilvania”, ȋn detrimentul altor filme mult mai bune. Ȋnțeleg că sunt greu de comparat ȋntre ele filme diferite ca temă, stil, lungime, influențe etc., și sunt și mai greu de ierarhizat niște filme cȃnd fiecare are imperfecțiunile lui, dar tot nu ȋnțeleg după ce criteriu „Sin retorno” e cel mai realizat. Nu ȋnțeleg de ce un film greoi oarecare e considerat adesea mai „profund” decȃt altul ca „Tilva Roš”/„Muntele Roșu” (regia Nikola Lezaic, 2010), care e „doar” un film „ca-n viață” despre skateri descreierați care se dau cu placa. „Tilva Roš” poate fi criticat că e „fără structură”, dar nu e ca și cum „Sin retorno” ar fi binecuvȃntat de talentele unui scenarist. Nu cred că trebuie să ne emoționăm a mia oară că a fost pedepsit un inocent. E ficțiune.

Vincere (Italia – Franţa 2009, regie Marco Bellocchio)

La teta asustada (Spania – Peru 2009, regie Claudia Llosa)

Kynodontas (Grecia 2009, regie Giorgos Lanthimos)