[Review] : An Angel at My Table

Marea Britanie, Australia, Noua Zeelandă, SUA 1990

regie Jane Campion

scenariu Janet Frame, Laura Jones

imagine Stuart Dryburgh

montaj Veronika Jenet

cu Kerry Fox, Alexia Keogh

Scriitoarea neozeelandeză Janet Frame a dus o viață care, povestită ȋn felul cel mai convențional, ar rămȃne impresionantă. S-a născut ȋntr-o familie săracă, ȋn care, ȋn ciuda talentului literar pe care-l trădau primele ei ȋncercări,  nu putea spera să ajungă altceva decȃt ȋnvățătoare. A reușit să publice un volum de povestiri, dar șansa unei cariere de scriitor părea pierdută cȃnd, ȋn urma unei depresii, a fost diagnosticată greșit ca fiind schizofrenă și a fost internată ȋntr-un spital de psihiatrie. Cu puțin timp ȋnainte să fie supusă unei operații pe creier, cu efecte dăunătoare ireversibile, a fost anunțată, ȋn spital, că a primit un premiu literar pentru cartea ei, și operația a fost anulată – ce poate sugera mai bine de atȃt puterea Artei de a-l salva pe Artist? Iar biografia ei e cu atȃt mai fermecătoare cu cȃt scriitoarea – timidă, senină, genială – e o protagonistă ușor de simpatizat.

„An Angel at My Table” e adaptarea pentru televiziune a autobiografiei ȋn trei volume a lui Janet Frame. Filmul, regizat de Jane Campion și scris de Laura Johnson, condensează ȋn trei ore cȃteva sute de pagini, dar, altfel, nu e un proiect ambițios. E structurat ca o suită de ȋntȃmplări cu aceeași protagonistă, și nu ȋși propune să lege viața lui Janet Frame de vreun concept pe care ȋl ilustrează, sau să desprindă din fundal un personaj care i-a schimbat cursul. Mai mult, filmul nu depășește două mari dificultăți care ȋmpiedică o prezentare riguroasă a poveștii – nu reușește să redea nici importanța scrisului pentru autoare, nici urmele celor opt ani ȋn care a fost internată; cele două repere ale biografiei ei sunt arătate, ȋn treacăt – o vedem la mașina de scris, dar nu știm ce scrie, și o vedem ȋn spital ȋntr-o secvență, dar n-am ști cȃt timp ȋși petrece acolo dacă n-ar anunța vocea ei, din off – numai că, așa cum sunt tratate ȋn film, geniul și trauma rămȃn mijloace facile de a atrage simpatia publicului.

Și totuși, nu pe dramatismul vieții autoarei mizează „An Angel at My Table”. Episoadele petrecute de-a lungul a trei decenii se succed rapid, iar Jane Campion și directorul de imagine Stuart Dryburgh caută ȋntotdeauna o ȋncadratură inedită sau o schemă cromatică frapantă. Filmul are frustețea unui documentar și jovialitatea unui desen animat; e plin de surprize. Ȋntr-o secvență, protagonista -ȋn vȃrstă de vreo șase ani- e ȋntrebată de o asistentă medicală autoritară: „Cȃnd te-ai spălat ultima dată?” și răspunde: „Ieri…”; la insistențele femeii, adaugă: „Pe mȃini…” Ȋn altă secvență, profesoara laudă postura unei colege de-a lui Janet, care ȋși sprijină capul ȋn palme, părȃnd „pierdută ȋn lumea poetică a imaginației ei”; ajunsă acasă, Janet exersează ȋn oglindă aceeași postură. Metaforele forțate din filmele „serioase” ale lui Jane Campion lipsesc din „An Angel at My Table” – aici, protagonista nu e afectată nici de societate, nici de destin, mai mult decȃt e afectată de propria stȃngăcie; și stȃngăcia, dacă e urmărită atent, ȋși dezvăluie un număr infinit de nuanțe.

Sedmikrasky (Cehia 1966, regie Vera Chytilova)

The Limits of Control (SUA – Japonia 2009, regie Jim Jarmusch)

Kynodontas (2009, regie Giorgos Lanthimos)