[Review] : The No. 1 Ladies Detective Agency

The No. 1 Ladies Detective Agency

SUA 2008

regie Anthony Minghella

cu Jill Scott, Anika Noni Rose

„The No. 1 Ladies Dective Agency”, romanul scris de Alexander McCall Smith, are ca personaj principal o femeie din Africa, Botswana, hotărâtă să devină detectiv într-un loc în care nu cred că filmele noir sau Colombo erau prea populare. Filmul regizat de Minghella este, de fapt, episodul pilot de aproape două ore, pentru un proiect ce urma să devină serial de televiziune. Iniţial producătorii l-au dorit lung-metraj, dar regizorul a mizat mai mult pe calităţile de serie a romanelor lui McCall Smith.

Precious Ramotsme este o femeie modernă în Africa, un continent în care civilizaţia îşi găseşte cu greu locul printre superstiţii. După ce vinde cele 180 de vaci moştenite de la tatăl său, Precious hotărăşte să îşi deschidă un birou de investigaţii, să devină detectiv. „În spatele acestor ferestre, sunt mulţi oameni care îşi doresc să ştie adevărul sau să dezlege un mister, dar nu pot face asta singuri”, mărturiseşte ea admiratorului său, mecanicul văduv JLB Matekoni (actorul Lucian Msamati). Personalitatea ei combină tradiţia cu anumite concepte moderne, conturându-se de la început: conduce o maşină veche pentru că maşinile noi nu au personalitate, îşi alege spaţiu pentru birou în mijlocul pieţii şi nu într-un bloc de sticlă abia finisat. Ramotsme este o femeie matură, tocmai divorţată de un soţ violent din cauza căruia a pierdut un copil, iar acum pare să îşi fi regăsit seninătatea tocmai prin vocaţia de detectiv. Personalitatea eroinei dă tot ritmul filmului şi convingerea ei că poate schimba prejudecăţile oamenilor, că îi poate proteja, este forţa care împinge acţiunea mai departe. Este greu să nu te ataşezi de această doamnă plină de voie bună şi de viaţă, de încredere în viitor şi plină de optimism. Precious Ramotsme este interpretată de cântăreaţa americană de jazz Jill Scott, care îi împrumută personajului său o parte din tăria de caracter şi încăpăţânarea ei; o alegere de distribuţie inspirată şi potrivită, pentru că Scott dă viaţă unui personaj carismatic, amuzant şi sensibil. Personajul este o feministă în, probabil, ultimul loc în care această însuşire ar reprezenta o originalitate şi noutate – pe continentul african.

Filmul începe poetic, în stilul liric al lui Minghella, cu peisaje din Botswana şi vocea lui Precious Ramotsme, care se descrie pe ea însăşi prin armonia cu natura. Această voce atrăgătoare transmite linişte şi seninătate, dând senzaţia unei mame care veghează protector asupra copiilor ei şi umple tablourile africane cu emoţie şi căldură. Ea povesteşte cum tatăl său a învăţat-o să îşi folosească auzul, văzul şi memoria vizuală: „Tata mi-a arătat cât este de importantă răbdarea. Să îmi iubesc ţara, Botswana, pentru că este cel mai frumos loc de pe Pământ. De la tata am luat simţul dreptăţii şi plăcerea de a rezolva un mister.” Această empatie din vocea ei şi culorile calde ale junglei africane, dau tonul senin şi optimist al filmului, care pare să vină dintr-o înţelegere profundă faţă de oamenii din ţara ei, înţelegere pe care Precious Ramotsme a câştigat-o în serile petrecute cu tatăl său prin junglă.

Încăpăţânarea ei de a rezolva detective-misteries în jungla din Botswana o conduce în situaţii hilare şi inedite. Singurele şi incitantele cazuri pe care le primeşte sunt: o tânără exploatată de un bătrân care pretinde a fi tatăl ei dispărut cu ani în urmă; o soţie înşelată, dar care, de fapt, nu vrea să fie sigură; şi un caz de fraudă în poliţele de asigurare. Da, în Botswana există firme de asigurări. Ca o adevărată Jessica Fletcher (Angela Lansbury în „Murder, She Wrote”), fermecătoarea doamnă Ramostme îşi urmăreşte intuiţia şi cu un pic de creativitate reuşeşte să pună cap la cap pistele pe care le deţine şi să rezolve cazurile.

Probabil că realitatea pe care filmul o arată nu corespunde perfect Africii. Piaţa în care se deschide biroul de detectiv, hair-stilistul gay, secretara nervoasă şi irascibilă, mecanicul timid care se îndrăgosteşte de femeia modernă şi liberală, sunt personaje ce par mai degrabă să aparţină cotidianului nostru. Dar nota de umor pe care o dă filmului ne face să acceptăm şi să urmărim firul narativ fară a ne pune prea multe întrebări de veridicitate. Importante sunt emoţia şi mesajul pe care filmul le transmite, viziunea optimistă asupra vieţii. O parte a filmului, care vorbeşte despre realitatea din Africa, este vrăjitoria neagră practicată în acele zone, ritualuri care cer sacrificarea copiilor. „Poţi să cumperi oricând un copil de pe stradă dacă ai nevoie” îi urlă o băştinaşă detectivei noastre, care a găsit un copil ce urma să fie sacrificat. Un caz fericit având în vedere că mulţi alţii mor pentru împlinirea unor ritualuri barbare. Dacă filmul arată în prim plan un aspect al Botswanei, în spatele întâmplărilor obişnuite se ascunde viaţa reală a acelor oameni care se luptă pentru supravieţuire şi pentru dreptul de a trăi civilizat în mijlocul sălbăticiei. O lume în care chiar dacă occidentalii au adus calculatoare si bluetooth, în cazurile de disperare oamenii recurg, în continuare, la vrăji; poate pentru că tradiţia se înrădăcinează mult mai adânc decât beneficiile şi tehnica modernităţii.

Anthony Minghella arată în „The No. 1 Ladies Detective Agency” partea frumoasă a Botswanei, culorile deosebite ale peisajelor sale, oamenii pe care îi credem sălbatici, dar al căror spirit se bucură de mai multă seninătate şi fericire decât civilizaţia noastră; sunt primitori şi veseli, încă ştiind să se bucure de o armonie instinctivă cu natura. Nu este un film care să ridice prea multe întrebări sau să facă afirmaţii vehemente despre o societate, dar este un film frumos care transmite bună dispoziţie; un tip de terapie împotriva stresului şi a negativismului.

(articol publicat în Film Menu #1 / iunie 2009)

Visage (Franţa – Taiwan – Belgia – Olanda 2009, r. Tsai Ming-liang)

Ok-hui-ui yeonghwa (Coreea de Sud 2010, regie Hong Sang-soo)