[Review] : Treeless Mountain

Treeless Mountain (Muntele fără copaci)

Coreea de Sud, S.U.A. 2008

regie şi scenariu So Yong Kim

imagine Anne Misawa

cu Chae Gil Byung, Jung Gil Ja

„De fiecare dată când ascultaţi de mătuşa, primiţi o monedă pentru porcuşorul vostru. Când va fi plin de bănuţi, atunci mă voi întoarce după voi”, este promisiunea mamei pentru fetiţele ei când le lasă în grija unei mătuşi bolnave. Din acel moment fetele transformă puşculiţa în scop principal al existenţei lor. Filmul urmăreşte comportamentul celor două surori, Jin (şapte ani) şi Bin (cinci ani), observând cum doi copii se raportează la lume şi, mai ales, cum încep să conştientizeze – cu tot mai multă tristeţe – că sunt dependenţi de adulţi.

Regizoarea o urmăreşte pe Jin, care învaţă să fie responsabilă faţă de surioara sa, deşi prima secvenţă din film o găseşte întârziind să o ia pe Bin de la bonă la ora potrivită pentru că după şcoală se oprise să se joace. Kim analizează cum comportamentul fetiţei devine tot mai ocrotitor faţă de sora mai mică, şi cum, pe măsură ce devine mai conştientă de această obligaţie, se tot întristează. Ea are grijă de Bin, dar nimeni nu are grijă de ea. Sunt două fetiţe, complet neajutorate şi abandonate în mijlocul unui orăşel de ţară.

În „Treeless Mountain”, So Yong Kim a construit acţiunea minimalist, explorând conflictul interior al micilor personaje din filmul său: „mă interesează să arăt emoţie şi nu acţiune”, spune ea într-un interviu. Regizoarea îşi completează scenariul realist, cu un stil de filmare în cadre lungi – spectatorul are timp să observe mimica şi gestica fetiţelor –, pentru a le descrie gradat evoluţia psihologică. Kim apropie camera de filmat până la prim-plan, obţinând o atmosferă de clasutrofobie corespunzătoare stării angoasante resimţită de Jin şi de Bin. Aparatul intră în intimitatea celor două fetiţe, măreşte emoţia lor şi o face realmente vizibilă celui ce priveşte din scaun. So Yong Kim caută să arate sentimentele fetiţelor, conduce filmarea hotărât tocmai la indiciul despre frământările interioare ale personajelor.

Pentru că filmează cu înţelegere şi sensibilitate, regizoarea de origine coreeană reuşeşte să creeze un raport de prietenie între spectator şi personaje. Dar camera rămâne obiectivă, filmul nu manipulează prin muzică, montaj sau acţiuni drăgălaşe ale copiilor. De exemplu, există un moment în care Jin plânge, certată fiind de mătuşă, iar camera rămâne în spatele ei, la o distanţă considerabilă, evitând o imagine care ar fi influenţat spectatorul emoţional.

So Yong Kim a realizat până în prezent două filme, „In Between Days” (2006) şi „Treeless Mountain”(2008), ambele inspirate din experienţele ei personale. Când avea 12 ani, mama a lăsat-o în grija bunicilor, la ferma acestora dintr-un orăşel coreean, fapt ce i-a provocat o serie de întrebări dureroase fără răspuns. Când mama ei şi-a permis să o aducă în S.U.A., Kim s-a acomodat cu greutate, la fel ca protagonista primului său film. Regizoarea recunoaşte că evenimentele din viaţa ei se reflectă direct în temele abordate. Dar mai mult decât atât, interesul autobiografic îi permite să înţeleagă personajele şi să intuiască din faza de scenariu sentimentele acestora. Privirea ei nu caută să descopere mecanismul psihologiei umane, nu bâjbâie pentru a găsi ceva, ci dezvăluie delicat aceste portrete intime ale copilăriei sau adolescenţei.

Film pentru prieteni (România 2011, regie Radu Jude)

The Limits of Control (SUA – Japonia 2009, regie Jim Jarmusch)

Actrices (Franţa 2007, regie Valeria Bruni-Tedeschi)