[Review] : Wanda

Wanda

 

SUA 1970

regie, scenariu Barbara Loden

imagine, montaj Nicholas T. Proferes

sunet Harvey Greenstein

cu Barbara Loden, Michael Higgins

 


 

de Mirona Nicola

 

Singurul lungmetraj realizat de actriţa Barbara Loden în calitate de regizor este foarte puţin cunoscut publicului, dar foarte apreciat de critică, încă de la apariţia filmului în 1970. „Wanda” este materializarea dorinţelor şi expresia talentului regizoral al acestei femei, care este în acelaşi timp şi scenaristul filmului şi actriţa principală. Cu toate acestea, pentru mulţi ea este cunoscută mai mult pentru relaţia sa cu regizorul Elia Kazan, etapă a vieţii sale pe care unii critici o consideră oglindită în „Wanda”.

Cu toate că este puţin probabil ca o adeptă a feminismului să se regăsească în personajul creat şi interpretat de Barbara Loden, nu pot fi negate valenţele feministe ale filmului. Wanda este o fostă soţie de miner care îşi duce existenţa într-un orăşel din care îşi doreşte să evadeze. Ideea de familie, mediul tradiţional în care îşi duce viaţa nu este nici pe departe ceea ce îşi doreşte. Cu toate acestea, odată „evadată” din acest habitat incomod, Wanda nu este pregătită pentru o nouă opţiune. Deşi indirect, regizoarea ne dezvăluie abil, prin întreaga desfăşurare a acţiunii, că această femeie nu are opţiuni viabile la acel moment. Tot ce poate face este să rămână subordonată unui bărbat, creându- şi iluzia că această subordonare este alegerea ei, neavând nimic de a face cu raporturile unei căsnicii tradiţionale.

„Wanda” oferă cu subtilitate un tablou destul de clar al situaţiei femeii în anii ’70, perioadă în care se creează premisele dezvoltării ei ulterioare în anii ’80, când aceasta se îndreaptă către realizările în carieră, nemairegăsindu-se în tradiţia patriarhală a anilor anteriori.

Filmul dezvoltă un singur fir narativ principal ce demarează destul de lent. Deşi nu ni se oferă nici un fel de caracterizări explicite, această primă parte ne dă şansa de a ne familiariza cu personajul. Wanda nu este nici pe departe un „erou”, cea mai apropiată descriere fiind aceea de „caracter controversat” cu care spectatorul nu este determinat să empatizeze. Principalul este ca cel care vizionează să rămână concentrat pe acest personaj care, cu puţine excepţii, este prezent în fiecare cadru.

Acţiunea propriu-zisă începe când Wanda îl cunoaşte pe Dennis, dând buzna peste el atunci când acesta jefuieşte un bar. Ea va afla însă toate circumstanţele întâlnirii lor abia mai târziu, când alături de acesta (căruia i se adresează cu „Mister Dennis”) va ajunge într-o situaţie similară cu cea a lui Bonnie şi Clyde. Însă spre deosebire de celebrul cuplu de renegaţi, povestea Wandei şi a lui Dennis nu are aproape nimic de a face cu o poveste de dragoste. Este adevărat, relaţia dintre cei doi evoluează de la atitudinea lui Dennis care o tratează pe femeie ca pe o povară, un bagaj periculos, la momentul în care cei doi devin o echipă în planul bărbatului de a sparge o bancă. Raporturile dintre ei stau însă în mare măsură sub semnul unei interdependeţe. Până la urmă şi Dennis se „agaţă” de Wanda în aceeaşi măsură în care şi femeia rămâne alături de el din lipsa unor valori, a unei direcţii. Acest statut este clar la final, în momentul în care spargerea eşuează.

Realizat cu un buget mic (200 000 de dolari strânşi cu greu în decursul a 6 ani), „Wanda” este un film realizat cu mijloace minimale, asemânându-se stilistic destul de mult cu minimalismul zilelor noastre. Imaginea granulată şi lumina naturală compun vizual asprimea acestui personaj şi a situaţiilor prin care trece, dar şi tăria de caracter a regizoarei ale cărei ambiţie şi determinare au făcut posibilă realizarea acestui film.

 

Alte review-uri Film Menu:

Sedmikrasky (Cehia 1966, regie Vera Chytilova)

Sink or Swim (SUA 1990, regie Su Friedrich)

Nanayo (Japonia – Franţa 2008, regie Naomi Kawase)

Kinatay (Filipine 2009, regie Brillante Mendoza)

Tilva Ros (Serbia 2010, regie Nikola Lezaic)

 

Sondaj

Download Film Menu

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s