[Review] : La Danse – Le Ballet de l’Opéra de Paris

La Danse – Le Ballet de l’Opéra de Paris (Dansul – Baletul Operei din Paris)

Franţa – SUA 2009

regie Frederick Wiseman

de Tudor Jurgiu

„La Danse” este oarecum diferit de alte documentare ale lui Frederick Wiseman în sensul în care realizatorul pare aici mai interesat de dansul în sine decât de prezentarea unor tipologii umane, a unor situaţii dramatice sau a unor probleme sociale. În multe din filmele lui, instituțiile în care alege să filmeze sunt mai mult un pretext pentru a surprinde situații dramatice sau personaje interesante. Deși locația are un rol foarte important, şi specificul ei aduce autenticitate filmelor, ea oferă mai mult un cadru perfect pentru destăinuirea unor probleme profund umane. În „La Danse” camera este de multe ori atentă la mișcările dansatorilor. Este aici un alt fel de analiză mai degrabă estetică. Două spectacole ne sunt prezentate o dată în faza lor de lucru, la repetiții, și apoi, spre final sunt prezentate momente din spectacolul în sine. Spectatorul este invitat să înțeleagă cum s-a ajuns de la o opțiune estetică la alta.

Filmul este construit din secvențe, chiar dacă nu foarte lungi, întregi și omogene. Acestea sunt „insulele”, așa cum le numea Wiseman. Fiecare moment are, în același timp, o valoare în sine, dar conține ceva semnificativ și pentru filmul ca ansamblu. Wiseman surprinde cu simplitate momente din spectacol sau repetiții. Își dă seama că în fața unui spectacol deja desăvârșit nu mai e loc de angajarea unui alt tip de expresivitate, astfel că nu se lasă ispitit de ușurința unui decupaj așa-zis cinematografic. Secvențele sunt compuse din 2 sau 3 cadre, uneori doar unul. Există câteva trepte prin care treci în vizionarea unei secvențe din Wiseman. Se intră brusc în momente și astfel la început totul este puțin neclar. Apoi începi să înțelegi rolurile și situația pare una simpla pe care ai mai întâlnit-o. Încet, vei fi surprins de replici, reacții, gesturi ce dau problemei pe care credeai că o cunoști o altă perspectivă și îți oferă o înțelegere la care se ajunge cu foarte multă răbdare și claritate. Un cuplu repetă un dans. Termină, și coregraful vine cu corecții. Dansatorii nu înțeleg ce li se cere. Sunt momente de explicații. Ei repetă tot dansul din nou, aplicând corecțiile: totul capătă sens. Simți și înțelegi cum s-a născut un moment de coregrafie.

Wiseman spune că încearcă cu fiecare documentar să prezinte cât mai fidel starea în care se afla el în timp ce filma. Îşi consideră filmele o experienţă foarte personală, şi nicidecum o judecată obiectivă asupra unor probleme care ne pot interesa pe toţi. În acest sens, el realizează un film în care descoperim dansul aproape ca niște începători. Privirea camerei este una curioasă, uneori nerăbdătoare, alteori cufundată în observație. Personal, am rămas uimit şi impresionat de câteva secvenţe care surprind momente de repetiţie sau chiar din spectacol. Prin insistenţa camerei, prin răbdarea pe care o simți tot timpul la el, am ajuns să cunosc și să simt ceva nou despre privitul unor corpuri care se mișcă. Folosindu-se de film, Wiseman te forțează să privești până când ori înțelegi ceva, ori îți pierzi răbdarea.

Dincolo de toate explicațiile și sensurile pe care le poți găsi în acest film, există acel inedit și autentic pe care Wiseman îl caută tot timpul. Există carisma unui coregraf tanăr care ține ritmul prin sunete din gât, diplomația unei directoare care încearcă să împace orgoliile tuturor, umorul unui conflict mocnit între doi profesori care se ceartă zâmbindu-și, puterea instinctuală și emoționantă a coregrafiilor Pinei Bausch și multe momente coregrafice pe care mă simt prea schilodit să le explic în scris.

(articol publicat in numarul al 6-lea al Film Menu / iunie 2010)