[Carte de cinema] : L’Écran demoniaque

L’Écran demoniaque (Ecranul demoniac)

de Lotte Eisner

(Le terrain vague, 1965)

 

de Gabriela Filippi

În „Ecranul demoniac”, Lotte Eisner nu-și propune să realizeaze o istorie a cinemaului german a primelor decenii din secolul trecut; autoarea analizează doar câteva dintre filmele expresioniste, pe cele mai importante, găsind influențe din alte arte, curente sau cinematografii naționale și evidențiind elementele care adună aceste producții într-un curent distinct.

Marcantă pentru cinemaul expresionist a fost experiența teatrului practicat de Max Reinhardt.  Cineaştii preiau de aici elemente de mizanscenă, preocuparea pentru ecleraj și stilizarea decorului. Autoarea „Ecranului demoniac” ține să atragă atenția încă din prefața cărții asupra faptului că filmele expresioniste nu erau o transpunere pentru ecran a spectacolelor lui Reinhardt; acestea au constituit doar o influență. De altfel, între omul de teatru și cineaști existau mari diferențe în ce privește concepția; Eisner observa că Reinhardt avea o natură profund impresionistă. Cealaltă sursă de inspirație a expresioniștilor a constituit-o cinemaul scandinav, cu subiectele fantastice și importanța acordată peisajului. Chiar dacă acesta a deschis calea către folosirea clar-obscurului în cinema, spunea autoarea, „magia albă a scandinavilor a fost învinsă de magia neagră a cineaștilor germani”; plein-air-ul regizorilor danezi și suedezi  și peisajele troienite au fost înlocuite de studiourile întunecate.

Filmele expresioniste sunt foarte diferite și autorii lor de asemenea (Lotte Eisner îi aprecia cel mai mult pe Murnau și pe Lang; criticul recunoștea valoarea unor filme precum „Die Büchse der Pandora” („Cutia Pandorei”, 1929) sau „Die 3 Groschen-Opera” („Opera de trei parale”, 1931) de Pabst, dar sublinia faptul că alte filme ale sale sunt opere minore, ceea ce înseamnă că realizatorul nu era un geniu, așa cum îi considera pe cei doi cineaști amintiți). Eisner remarca faptul că regizorii unei direcții realiste chiar – Lupu Pick în „Scherben” („Cioburi”, 1921), spre exemplu – se foloseau de simboluri pentru a reprezenta o realitate subiectivă („expresioniștii nu văd, ei au <viziuni>”, afirma ea). Ceea ce îi definește pe autorii expresioniști este „Weltanschaung”-ul, un mod aparte de a privi lumea, comun cineaștilor acestei perioade. Omul nordic este angoasat de lipsa de sens a fenomenelor din jurul lui, de imposibilitatea organizării haosului. Expresionistul este definit de impulsuri determinate de sentimentul cosmic.

„Stimmung-ul”, concept al gândirii germane, este esențial pentru estetica expresionistă. Acest cuvânt, spune Lotte Eisner, este tradus inexact în alte limbi ca „atmosferă” sau ca „stare”, pierzându-se conotația de „nostalgie”  pe care o cuprinde. „Stimmung-ul” îl pune pe autorul expresionist într-o relație cu predecesorii săi în arta germană  – arta gotică, dar în special  cu romantismul, care a ajuns cel mai departe în teoretizarea neliniștii omului nordic. Lotte Eisner îl citează pe Novalis care afirma că fiecare peisaj este corpul idealizat al unei anumite stări de spirit” iar Stimmungul  este „o condiție muzicală a sufletului căreia i se leagă o acustică fizică și o armonie a vibrațiilor”; „amintirile de demult, dorințe ale adolescenței, vise din copilărie, scurte bucurii și speranțe acumulate în van de-a lungul vieţii, se apropie într-o rochie gri ca bruma serii”. Lotte Eisner exprima posiblitatea de a vedea cinemaul expresionist ca pe o prelungire a romantismului; prin mijloacele tehnice, filmul face concrete reveriile romantice. Cineaștii expresioniști folosesc clar-obscurul în compunerea unor atmosfere complexe și intense care să corespundă vibrațiilor sufletului.

Autoarea „Ecranului demoniac”, prin scrierile sale și cu precădere prin această lucrare, a marcat opera regizorilor Noului Cinema German, printre care Wenders și mai ales Herzog, al cărui misticism și nostalgie se revendică tradiției unui fel specific artiștilor germani de a relaționa cu natura.

(articol publicat in numarul al 3-lea al Film Menu / decembrie 2010) 

 Link spre Amazon.com: http://www.amazon.co.uk/Haunted-Screen-Expressionism-Influence-Reinhardt/dp/0520257901/ref=sr_1_14?ie=UTF8&s=books&qid=1281086249&sr=8-14

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s