[Review] : Demain on déménage

scenariu Chantal Akerman, Eric De Kuyper

imagine Sabine Lancelin

montaj Claire Atherton

sunet Pierre Mertens

cu Sylvie Testud, Aurore Clement, Elsa Zylberstein

de Gabriela Filippi

Charlotte (interpretată de Sylvie Testud), o scriitoare tânără, cu o înfățișare cam șleampătă și o fire agitată, lucrează fără prea mult spor la un roman erotic de comandă. Ambianța nu este una prielnică scrisului: mama sa (Aurore Clément), recent rămasă văduvă, se mută în casă, producând o dezordine cumplită aici și distrăgând-o pe Charlotte de la munca ei. Cele două femei se hotăresc să cumpere un apartament mai încăpător și să-l vândă pe acesta și de aceea încep să primească vizitele diverșilor indivizi veniți să vadă casa.

Oamenii ce se perindă printre mobilele înghesuite și prăfuite se constituie într-o gașcă de nevrotici și alergici, ale căror caractere sunt trasate caricatural: o femeie care așteaptă să nască în curând, cu toate că este îngrozită de ideea de a avea un copil, un soț gelos și excesiv de bănuitor cu orice amănunt, o nevastă care acceptă să facă zilnic sex, din obișnuință ș.a.m.d. Aceștia ajung să-și petreacă mai mult timp în casă decât ar fi util interesului cu care vin, ba chiar se reîntorc neinvitați, atrași de atmosfera lejeră și de firescul cu care gazdele îi primesc de fiecare dată. Aici se rezolvă conflicte familiale, se unesc noi cupluri, iar gravida chiar naște în dormitorul Charlottei, fără moașe sau dureri, ca imediat apoi să părăsească sprintenă casa alături de soțul ei.

Toate aceste întâlniri îi folosesc Charlottei în redactarea romanului său. După cum mama tinerei scriitoare observă că „totul în jur este erotic”, începând cu pielea prea prăjită a fripturii de pui, și Charlotte scrie un roman în care cotidianul, descris cu migală, trimite în permanență la înțelesuri erotice de o subtilitate îndoielnică („Il se met à respirer plus fort et plus fort et plus fort et se plonge sur le sexe de la jeune femme qui d’une manière molle passe l’aspirateur. L’aspirateur s’arrête net. Elle pousse un cri. Les plombs sautés.”/„El începe să respire greu, din ce în ce mai greu, și se avântă spre sexul tinerei care dă leneș cu aspiratorul. Aspiratorul se oprește brusc. Ea scoate un țipăt. Siguranțele sărite.”)

„Demain on déménage”, prin burlescul situațiilor și al personajelor, este, în aparență, un film atipic pentru autoarea lui „Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles” (1975) sau al lui „Les rendez-vous d’Anna” (1978). Însă și în acest film sunt evidente mărci stilistice ale regizoarei, precum repetiția: Charlotte, în căutarea unei noi locuințe, examinează o casă: intră în bucătărie, deschide frigiderul și observă că este gol; proprietarul îi răspunde că poate fi umplut. Acest schimb absurd de replici va avea loc de mai multe ori în film, între interlocutori diferiți. Nici în „Jeanne Dielman” repetarea scenelor casnice lungi nu era lipsită de umor, autoarea tachinând în mod conștient spectatorul. De asemenea, în schițarea personajelor caricaturale din „Demain on déménage”, Akerman nu împinge decât puțin mai departe o tendință umoristică, pe care și personajele din filmele sale mai sobre o au, prin natura lor obsesivă, mecanică.

Problemele expuse de subiectul filmului sunt, și ele, dintre cele mai întâlnite în opera lui Chantal Akerman: relația mamă-fiică, sexualitatea femeii în raport cu munca gospodărească, problema identității naționale. Autoarea tratează aceste teme cu umor, într-un fel detașat – iar aici, detașat nu înseamnă senin, fiind sesizabilă ironia sumbră a autoarei în spatele unora dintre situații și replici – , însă în „Demain on déménage” nu mai transpare aceeași furie care se simțea în unele dintre filmele de tinerețe ale realizatoarei.

Totuși, în ciuda jocurilor de cuvinte ingenioase, a replicilor muzicale, a coregrafiilor seducătoare de gesturi, „Demain on déménage” este un film incomplet, ale cărui glume se susțin doar în sine, se aglomerează și nu conduc mai departe către alte reflecții sau către un sens mai general.

Le voyage du ballon rouge (r. Hou Hsiao-hsien)

Pasqualino Settebellezze (r. Lina Wertmuller)

Submarino (r. Thomas Vinterberg)