[Review] : Le Voyage du ballon rouge

Le Voyage du ballon rouge (Călătoria balonului roşu)

 

Franţa 2007

regie Hou Hsiao-hsien

scenariu Hou Hsiao-hsien, Francois Margolin

imagine Ping Bin Lee

montaj Jean- Christophe Hym, Liao Ching-Song

cu Juliette Binoche, Hippolyte Girardot, Simone Iteanu

 

 

de Gabriela Filippi

 

„Le voyage du ballon rouge” se derulează lent și diafan ca o reverie. Produs de Musée d’Orsay (galeria pariziană care reunește operele cele mai importante ale pictorilor francezi de la sfârșitul seculului al nouăsprăzecelea) filmul realizat în 2007 de Hou Hsiao-hsien are un puternic suflu impresionist prin atmosfera senină, dar nostalgică și prin privirea detașată și tandră pe care o aruncă lumii. Înainte de a trata un subiect, niște personaje și o intrigă, filmul regizorului asiatic impune o atitudine în fața vieții – aceea contemplativă.

Filmul aparține unui realism riguros: evenimentele prezentate sunt desprinse din cotidian și lăsate să se desfășoare în timp real în cadre-secvență; de asemenea, coloana sonoră consemnează cu precizie sunetele cele mai banale ale existenței. Ceea ce deosebește însă  „Le voyage du ballon rouge” de celălate filme realiste apărute recent este impresia de povestire la trecut, de amintire, pe care filmul lui Hou Hsiao-hsien o lasă în ciuda concreteții sale. Atenția pe care regizorul lui „Le voyage du ballon rouge” o acordă luminii și atmosferei specifice fiecărei scene determină, ca și în picturile impresioniste, o reflecție asupra caracterului efemer al lucrurilor. Tehnica instantaneului, de surprindere a unui moment unic și irepetabil, conține o ambivalență (gustul de „un pic vesel și un pic trist” la care se face referire în filmul lui Hou Hsiao-hsien): pe de-o parte, scrutarerea realității în căutarea particularității presupune o celebrare a vieții și pe de altă parte, înregistrarea unei astfel de conjuncții atrage o melancolie ce vine din conștientizarea neputinței de a repeta un moment trecut.

 

(articol publicat in numarul al 4-lea Film Menu / februarie 2010)

 

Alte review-uri Film Menu:

Dayereh (Iran – Italia – Elveţia 2000, regie Jafar Panahi)

La teta asustada (Spania – Peru 2009, regie Claudia Llosa)

Ok-hui-ui yeonghwa (Coreea de Sud 2010, regie Hong Sang-soo)

Shirin (Iran 2008, regie Abbas Kiarostami)

Zanan-e bedun-e mardan (Germania – Austria – Franţa 2009, regie Shirin Neshat)

 

Cineclub Film Menu

Download Film Menu

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s