When the Day Breaks

[Review] : When the Day Breaks

When the Day Breaks

Canada 1999

regie și animație: Wendy Tilby și Amanda Forbis

de Anna Florea

„When the Day Breaks” este un film de animație de scurtmetraj cuceritor din multe puncte de vedere, fie că vorbim despre subiect, stil sau tehnica utilizată. Acest filmuleț a fost făcut cu multă sinceritate și mult suflet, iar ca să îți dai seama de acest lucru nu este neapărat nevoie să citești sau să vezi interviuri cu cele două realizatoare, ci e suficient să îl vizionezi o singură dată și povestea porcușorului Ruby îți va rămâne neapărat în memorie, deoarece va atinge niște corzi sensibile din interiorul oricui s-a simțit vreodată alienat în furnicarul aglomerat al vieții citadine.

Procesul de realizare al animației a durat patru ani de zile, tehnica folosită de Tilby și Forbis fiind o variantă de „rotoscoping” – scenele din film au fost filmate cu o cameră video cu ajutorul unor actori, apoi, cu ajutorul unui videoprinter, fotogramele au fost printate, iar fiecare fotogramă a fost pictată cu ajutorul unor culori de ulei, în anumite cadre background-ul rămânând nepictat. Din punct de vedere vizual, tehnica îi conferă filmului o spontaneitate și o palpabilitate a imaginii, dar și un realism fotografic întâlnit mai rar în animații. Cele șapte mii de desene rezultate care compun filmulețul sunt dovadă a unei dăruiri greu de trecut cu vederea a celor două realizatoare față de mica lor creație, care are un caracter extrem de personal, cea mai mare parte a procesului de producție fiind realizată doar de ele două împreună (de altfel, și versurile cântecelor din film au fost scrise de Tilby și Forbis).

O mare parte din farmecul animației este dată de faptul că, în calitate de spectator, ajungi foarte ușor să empatizezi cu personajul porcușorului Ruby. Emoțiile, senzațiile, gândurile și reacțiile sale sunt atât de naturale și atât de umane, încât o identificare cu el este greu de evitat. La acest efect contribuie, fără doar și poate, tehnica amintită mai sus, în care autoarele au folosit actori reali, însă, mai mult de atât, ceea ce creează conexiunea între spectator și Ruby este o sensibilitate aparte care se reflectă în toate elementele componente ale filmului – de la temele atinse până la alegerea detaliilor sau aspectul vizual – sensibilitate caracteristică animației canadiene, dar și celor două autoare (tema legăturii între oameni creată de lucruri comune precum rețeaua de canalizare o întâlnim și în minunata animație „Strings”  a lui Wendy Tilby, din 1991).

În mai puțin de zece minute, suntem specatorii unui film de scurtmetraj care atinge teme precum existența și moartea umană, alienarea și apartanența la un sistem social complex, într-un mod nepretențios și fermecător, cu un umor inteligent, o coloană sonoră deosebit de expresivă și o construcție care oferă tot felul de elemente „savuroase” pentru un spectator (laitmotive, elemente recurente, simetrii). Însă, după părerea mea, realizarea cea mai mare a celor două autoare este faptul că umanul din „When the Day Breaks” este dezarmant de veridic, realizare cu care puține filme „live-action” din ultima perioadă, fie ele mainstream sau (așa-zise) de autor reușesc să se laude.

* „When the Day Breaks” este câștigătorul premiului Palme d’Or pentru film de scurtmetraj (1999)

Taking Woodstock (SUA 2009, regie Ang Lee)

Vincere (Italia – Franţa 2009, regie Marco Bellocchio)