[Review] : Noapte şi ceaţă

regie Ann Hui

scenariu Cheung King-wai, Alex Law

imagine Charlie Lam

montaj Kwong Chi-Leung

cu Simon Yam, Zhang Jingchu

de Sorana Borhină

Regizoarea Ann Hui realizează în trei ani două filme a căror acţiune se desfăşoară în Tin Shui Wai: „Tin shui wai dik yat yu ye” („The Way We Are”, 2008) şi „Tin shui wai dik ye yu mo” („Noapte şi ceaţă”, 2009). Eclectismul lui Ann Hui este vizibil până şi în operele sale cele mai apropiate, deşi asemănările tehnice sunt evidente şi indiscutabil înrudesc cele două opere, „Noapte şi ceaţă” fiind o versiune sinistră , pe alocuri grotescă, a filmului „The Way We Are”. Acest raport de opoziţie între două structuri dramatice diferite este specific dualismului cinematografic practicat de către Ann Hui. După cum ea însăşi afirmă într-un interviu „Noapte şi ceaţă” este „pe jumătate realist, pe jumătate oniric”.

În 2004 o crimă brutală şochează întreg Hong Kong – ul şi atrage atenţia opiniei publice asupra zonei Tin Shui Wai, o regiune periferică a Noilor Teritorii marcată de corupţie, şomaj şi sărăcie, izolată de nucleul economic al oraşului. Acest eveniment va sta la baza dezvoltării scenariului pentru „Night and Fog in Tin Shui Wai”. Paralela pe care Ann Hui o face cu documentarul lui Alain Resnais din 1955 despre atrocităţile săvârşite la Auschwitz poate părea forţată, însă aceasta nu face decât să accentueze viziunea regizoarei asupra iraţionalităţii ce înrudeşte toate formele de violenţă. Stilul cinematografic este unul de tip ciné-verité, dar pe alocuri indignarea şi mânia lui Hui sunt transpuse pe ecran cu o forţă şi-o sinceritate înfiorătoare.

Ann Hui mută climaxul poveştii, îngheţând în mintea spectatorilor imaginea îngrozitoarei crime. Sub pretextul derulării unei anchete, povestea este ilustrată printr-o serie de flashbackuri, delimitate de scurte intervenţii ale personajelor „martor”. Astfel aflăm că un soţ gelos şi agresiv îşi ucide cele două fiice şi soţia, după ce aceasta din urmă îl părăseşte şi cere ajutorul poliţiei şi a asistentei sociale. Caracterul convenţional al acţiunii este iluzoriu, Ann Hui reuşind să nege până la capăt introducerea vreunui element „artificial”, „spectaculos” sau „salvator” care să faciliteze atât situaţia personajelor, cât şi pe aceea a publicului.

Regizoarea realizează unul dintre cele mai tranşante discursuri împotriva instituţiilor statale, dar în acelaşi timp acuză şi implacabila ierarhizare socială chineză şi a culturii „promovate” de aceasta. Înainte de a oficializa relaţia, părinţii săraci ai lui Wong Hiu-ling (Zhang Jingchu) îi spun lui Lee Sam (interpretat de veteranul Simon Yam) că poate să facă ceea ce doreşte, invocând statutul ancestral al ţăranilor chinezi continentali în raport cu străinii. Lee Sam înţelege că are drept de viaţă şi de moarte nu numai asupra lui Wong Hiu-ling, ci asupra întregii sale familii. Aici, Ann Hui încalcă una dintre regulile nescrise ale cinematografiei chineze: venerarea lumii rurale – simplă şi frumoasă, plină de ţărani săraci, dar simpatici – şi defăimarea sferei urbane – în special a hibridului Hong Kong, simbol al excesului, decadenţei şi răului.

Spre deosebire de majoritatea colegilor de generaţie – reprezentanţi importanţi ai renaşterii cinematografiei din Hong Kong în anii ’80 – Ann Hui nu acceptă nici o formă de cinema popular care ar putea să-i limiteze creativitatea. Astfel ea continuă să realizeze filme personale, îndrăzneţe şi nonconformiste.

The Way Back (SUA 2010, regie Peter Weir)

Carlos (Franţa – Germania 2010, regie Olivier Assayas)

Ne change rien (Portugalia – Franţa 2009, regie Pedro Costa)