[Review] : Frozen River

SUA 2008

regie şi scenariu Courtney Hunt

imagine Reed Morano

montaj Kate Williams

cu Melissa Leo, Misty Upham, Charlie McDermott

de Andrei Dobrescu

Primele imagini ale filmului îți provoacă un deja-vu. Suntem într-un fel de Ferentari mâlos în care locuitorii au început brusc să vorbească engleză. Casele sunt improvizații de rulote și dependințe meschine, curțile sunt pline de piese de schimb și fierătanii, iar singurele lucruri care strălucesc în zilele de dinaintea Crăciunului sunt reclamele electrice. Sentimentul de familiaritate devine și mai puternic atunci când copiii primesc la cină popcorn și tang și începi să-ți dai seama că există o universalitate în filmul lui Courtney Hunt. Universalitatea periferiei.

Aici se desfășoară povestea lui Ray Eddy (Melissa Leo), o angajată într-un supermarket de la frontiera cu Canada, care ajunge înainte de Sărbători într-o situație disperată. Soțul ei a dispărut într-o dimineață cu economiile familiei și ea împreună cu cei doi copii sunt la câteva ore de a-și pierde casa din cauza datoriilor. Printr-o coincidență, care se va dovedi deloc întâmplătoare, găsește mașina soțului în posesia lui Lila, o indiancă din rezervația de mohicani, și împreună cu ea intră în filiera traficului de persoane, dinspre Canada spre Statele Unite.

Din dimineața în care se trezește singură, Melissa Leo își începe recitalul într-o stilistică seacă, cu un machiaj aproape inexistent, îmbătrânită de camera de filmat și lumina rece care acoperă filmul. Rolul ei – protejarea copiilor, concepția de viață – nimic nu este imoral când ai scopul ăsta. Și totuși, cât de departe poți merge? Încalci legea, ameninți cu pistolul, nu ai niciun fel de respect pentru viața celorlalți și ai impresia că toți trebuie să se sacrifice ca ție să-ți fie bine. Cât de departe mergi? În „Frozen River” lucrurile merg foarte departe.

Dezvoltarea relației dintre Ray Eddy și Lila Littlewolf, ciudatul cuplu de traficante pe care ele ajung să-l formeze, este centrul de greutate al filmului. Două femei care au în comun un singur lucru, faptul că au fost abandonate de soții lor, ajung după certuri și focuri de armă mai întâi partenere, apoi complice, și în final prietene.

Nu este întâmplătoare tema traficului de persoane. În prima jumătate de oră, ne este introdusă o femeie disperată care încearcă să găsească o soluție. Când aceasta apare, nimic nu mai contează. Trebuie să mai treacă încă aproape o oră pentru ca anti-eroina să înțeleagă că cei pe care îi înghesuie în portbagaj sunt ființe umane, că femeia care o însoțește are și ea sentimente, că există o responsabilitate pe care în final trebuie să și-o asume. E un rol plin de căutări și transformări subtile pe care Melissa Leo reușește să-l ducă la bun sfârșit.

Poate că nu sunt multe lucruri de spus despre realizarea propriu-zisă a filmului, mai mult poate fi comentată tematica pe care o abordează. Regia este discretă, în cheia unui naturalism sec, lipsită de orice inovație. Povestea și cele două actrițe sunt cele care duc filmul înainte și te fac să te uiți 90 de minute, lăsându-ți senzația că nimic nu este în plus, nimic nu este lipsit de semnificație. Câteodată exagerează și ajunge la o secvență lacrimogenă, de genul celei în care băiatul îi reproșează mamei că vrea să-i ia singurul lucru care i-a rămas de la tatăl lui, lampa de sudură. De cele mai multe ori însă, lucrurile au sens și sunt impresionante. La periferie, lupta pentru supraviețuire nu este niciodată strălucitoare, dar câteodată cei care reușesc să iasă din ea capătă un lucru neprețuit, umanitatea.

The King’s Speech (Marea Britanie, Australia, SUA 2010, regie Tom Hooper)

My Son My Son What Have Ye Done (SUA 2009, regie Werner Herzog)

A religiosa portuguesa (Portugalia, Franţa 2009, regie Eugene Green)