[Exclusiv pe blog] : The Tourist

The Tourist (Turistul)

 

SUA – Franţa 2010

regie Florian Henckel von Donnersmark

scenariu Florian Henckel von Donnersmark, Julian Fellowes, Christopher McQuarrie

imagine John Seale

montaj Joe Hutshing, Patricia Rommel

cu Johnny Depp, Angelina Jolie, Paul Bettany

 

Spaţiul limitat pe care îl avem la dispoziţie în paginile revistei ne obligă să trecem cu vederea o mare parte a filmelor realizate într-un scop comercial. Din dorinţa de a nu ignora aceste producţii lipsite de mare importanţă artistică, dar uneori agreabile, şi care sunt distribuite preponderent pe ecranele din România, alocăm spaţiu pe blog analizei lor.

 

 

de Andra Petrescu

 

„The Tourist” („Turistul”) este o comedie romantică, de acţiune, o nouă producţie hollywoodiană dedicată, teoretic, entertaintment-ului cinematografic de calitate. Spun „teoretic”, căci în practică filmul se face vinovat de lipsă de creativitate şi de banalitate în probleme de acţiune şi dragoste. „Ingredientele” (actori, regizor promiţător, operatori, intrigă ş.a.m.d.) sunt calitative, respectă reţeta, deşi filmul, în ansamblu, rămâne misterios de plat. Cine e vinovatul? Suspecţi sunt o fată frumoasă, elegantă şi distinsă, un băiat atrăgător, misterios şi buclucaş de care este îndrăgostită, un poliţist maniac, un mafiot cu o gaşcă de ruşi tolomaci şi, bineînţeles, coordonatorii spectacolului, regizorul şi scenariştii.

Regia, nu tocmai spectaculoasă, dar ordonată, este executată de Florian Henckel von Donnersmark, germanul câştigător al Oscarului pentru cel mai bun film străin cu debutul său, „Das Leben der Anderen” („Vieţile altora”, 2006). Subiectul se învârte în jurul misteriosului personaj Alexandre Pierce, un hoţ britanic urmărit de poliţia britanică şi de gangsterul Reginald Shaw (Steven Berkoff), căruia i-a furat două bilioane de lire. Iubita lui, Angelina Jolie sau, mai corect, Elise Clifton-Ward, este agenta sub acoperire care ar fi trebuit să-l aresteze, dar, de fapt, s-a îndrăgostit de el, devenind din urmăritor, urmărit.

Realizat cu un buget respectabil, „The Tourist” beneficiază de un decor glamour aşa cum genul o cere; Jolie afişează cu eleganţă şi frumuseţe toaletele de designer, iar aparatul de filmat o înfăţişează pe aceasta ca fiind „cea mai puţin pământeană fiinţă” pe care Frank Tulipo (adică Johnny Depp) a cunoscut-o în viaţa lui. Intriga, preluată din varianta franceză cu la fel de puţin succes „Anthony Zimmer”(r. Jérôme Salle, 2005), nu suferă de banalitate – situaţia celor doi iubiţi urmăriţi de poliţie şi de „maimuţele” ruseşti ar fi putut oferi suficiente momente de entertaiment calitativ. Dar filmul încearcă prea tare să respecte reţeta filmelor hollywoodiene de gen (cum ar fi „To Catch a Thief”/ „Cum să prinzi un hoţ”, r: Alfred Hitchcock, 1955, „Charade”, r. Stanley Donen, 1963 sau varianta mai comică a acestui tip de intrigă, „How to Steal a Million”, r. William Wyler, 1966); regizorul se concentrează pe anumite detalii care ţin de imagine, pe decorurile spectaculoase şi pe eleganţa starurilor importante într-un asemenea proiect şi uită că scopul acestui gen cinematografic este să fie distractiv. Acţiunea se rezumă la vreo două urmăriri convenţionale, una pe acoperiş, alta pe canalele Veneţiei, la flirtul timid –nelipsit de o doză oarecare de umor – al sărmanului profesor de matematică din Wisconsin, Frank Tulipo, cu agenta Clifton-Ward.  

Şi totuşi, filmul ar putea oferi ceva divertisment prin prestaţiile actorilor, dar nici asta nu se întâmplă deoarece Angelina Jolie şi Johnny Depp sunt actorii cu cea mai puţină chimie dintre cuplurile de pe marile ecrane din ultimul timp. Oricum s-ar privi ei, orice şi-ar spune, sau oricum ar arăta, nu se potrivesc. Poate că de vină e rolul prea convenţional pe care Depp îl are de jucat aici, spre deosebire de tot ceea ce a făcut în ultimii ani, când a interpretat roluri nu prea apropiate de realitate. Depp este un maestru al acelor personaje fantastice, în care trebuie să se transforme fizic, căci provin dintr-o lume a poveştilor şi trebuie jucate ca atare; pe când în rolul său de „Turist” nu reuşeşte să găsească un echilibru între comic şi realism. Frank Tulipo este un profesor timid, inhibiţie care pare să vină mai mult din stângăcia lui Depp, decât dintr-o tehnică de caracterizare a personajului. Însă vina replicilor naive şi plate nu este a lui, ci a scenariştilor, în totalitate; tot ei se fac răspunzători şi de plotul laş ce refuză să se dezvolte în ceva antrenant.

„The Tourist” („Turistul”) vrea să fie un film comercial inteligent, cu replici isteţe şi sexy, ambiţie care merită respectată, mai ales având în vedere producţiile hollywoodiene din ce în ce mai slabe ale ultimilor ani şi fără nici măcar o intenţie de a fi mai mult decât produse de consum; din păcate, doar aspiraţia nu-l transformă într-un film mai bun. În fine, dacă doriţi să o vedeţi pe Angelina Jolie în rochii superbe plimbându-se pe străduţele din Veneţia, filmul merită categoric văzut.

 

Acţiuni Film Menu:

Cineclub Film Menu

Sondaj

Anunțuri

Un gând despre „[Exclusiv pe blog] : The Tourist

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s