[Eseu] : Ioana Anton

Despre Ela și toate celelalte

 


Ioana Anton

 

Filmografie selectivă: „Nunta mută” (2008, r. Horaţiu Mălăele), „Ela” (2009, r. Tudor Jurgiu)

 

Pentru mine, ca spectator și ca actor, teatrul și filmul sunt în esență același lucru. O poveste spusă de niște oameni altor oameni. O poveste despre noi, oamenii. Comică sau tragică, lirică sau bufă. Mi-aș dori să fie întotdeauna, indiferent de stil, o poveste plină de emoție și poezie. În scurta mea experiență, pe scenă și pe platoul de filmare, am avut norocul să întâlnesc oameni cu o personalitate artistică foarte puternică. Cu fiecare am lucrat diferit și de la fiecare am „furat” câte ceva din universul fiecăruia. Se știe că în film actorului i se cere să fie „firesc”, plin de „naturalețe”, iar în teatru să „porteze”, să fie expresiv, teatral. De multe ori, ca începător poți fi derutat de aceste noțiuni. Personal am înțeles treptat că e vorba doar despre un alt fel de a aborda tehnica actorului, raportul cu spectatorul sau cu aparatul de filmat.

Șansa mea a fost că am început să lucrez alături de oameni de teatru și de film foarte experimentați și, în același timp, foarte tineri ca spirit: profesorul meu, Florin Zamfirescu, Alexandru Repan, Marius Stănescu, Coca Bloos sau Sorin Leoveanu şi, bineînțeles, regizorul Laszlo Bocsardi – în spectacolul „Hamlet” de la Teatrul Metropolis unde am debutat cu rolul Ofelia. Pe platou am prins subtilități, „șmecherii”, am înțeles cum mă privește camera, prin ochii unor operatori care nu iartă nimic: Florin Mihăilescu și Vivi Drăgan Vasile. Lucrând cu Horațiu Mălălele pentru rolul Smaranda din „Nunta mută” am observat că teatralitatea pe care o iubesc în filmele lui Fellini își poate face loc și într-un film românesc. Și m-am bucurat. „Luna Verde”, film care va avea premiera anul acesta, este un road-movie care se concentrează mai mult pe componenta ascunsă, psihologică a unor personaje. În lucrul cu regizorul Alexa Visarion am căutat să descopăr misterul uman care iese la lumină în situații de viață limită, puternic emoționale. Ca actor cred că este fundamental să te apropii de estetica propusă de regizor, operator și întreaga echipă implicată în creația unui spectacol, fie el teatral sau cinematografic. De altfel, pentru mine frumusețea profesiei pe care mi-am ales-o este legată de posibilitatea de a experimenta permanent, de a avea contact cu cele mai diverse forme de spectacol.

În acest sens, propunerea colegului meu, regizorul Tudor Jurgiu, de a interpreta un personaj în filmul lui de licență,  „Ela”, a venit în timp ce eu repetam la clasă tehnica commediei dell’ arte. Exersam palme, bătăi, rostogoliri, râsul scenic, tarantella și, deodată, citesc povestea unei fete care tocmai a fost părăsită de iubitul ei. Urma să joc titlul „piesei”…visul oricărui actor! Scenariul m-a prins cu totul de la prima lectură, deși aparent personajul nu trecea prin multe situații narative. Dar l-am simțit ca fiind un personaj special: o fată obișnuită și totuși foarte… bizară. La fel de… bizară pentru mine a fost simplitatea cu care eu și Tudor ne-am regăsit în Ela. Am repetat ca la teatru, căutând gestica, privirea, emoția, reacțiile, universul Elei. Am înțeles valoarea fiecăriu detaliu și mi-am dat seama cum fiecare secvență îmbogățește dramatic personajul meu. Întâlnirea cu Tudor și cu toată echipa, poate pentru că suntem de aceeași vârstă și toți la început de drum, a fost și a rămas unică. În acest film simt că m-am căutat pe mine, ca om și ca actriță, poate mai mult ca niciodată. Și sper să am ocazia să o fac mulți ani de acum încolo. Cu Ela și cu toate celelate…

 

(articol publicat in numarul al 4-lea Film Menu / februarie 2010)

 

Alte eseuri Film Menu:

Ioana Flora

Alexandru Potocean

Dragoş Bucur

Monica Bîrlădeanu

Gabriel Spahiu

 

Sondaj

Download Film Menu

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s