[Review] : Hævnen

regie Susanne Bier

scenariu Anders Thomas Jensen

imagine Morten Søborg

montaj Pernille Bech Christensen, Morten Egholm

cu Mikael Persbrandt, Trine Dyrholm, Markus Rygaard

de Lavinia Cioacă

„Haevnen” este o alegorie pe tema violenţei. Este violenţa întotdeauna de condamnat? Să o contracarezi cu un aport de forţă mai mare este o manieră validă, o soluţie? Pe aceste întrebări îşi modelează discursul cinematografic Susanne Bier, rezultând „Cel mai bun film străin”, după opinia celor care l-au votat la Premiile Academiei Americane, sau o dramă cu pretenţii de film de artă, ce ridică întrebări abstracte, complexe la care nu se sfieşte să dea şi un răspuns din categoria „wishful thinking”, o rezolvare la îndemână.

Filmul este construit prin paralelism între o tabără de „ Medici fară frontiere” din Africa şi un oraş din Danemarca, al căror element de legătură este Anton (Mikael Persbrandt). Cât de diferite sunt la nivel moral cele două lumi? Violenţă există, în mod evident, în amândouă: în Africa oamenii sunt terorizaţi de un răufăcător local, cunoscut drept „Big Man”, un măcelar de femei însărcinate, ce pariază pe sexul copilului şi apoi le taie pentru a afla dacă a câştigat, iar în Danemarca, Elias (Markus Rigaard), băiatul lui Anton, este maltratat în repetate rânduri de un alt elev. Molestările încetează când apare în peisaj Christian, recent întors în Danemarca după ce şi-a pierdut mama suferindă de cancer. Christian îşi construieşte propria morală, pe principiul anulării violenţei cu o forţă mai mare, refuzând să urmeze regulile generale de conduită.

În mod merituos, scenaristul Anders Thomas Jensen nu îţi permite (până într-un punct) încadrarea personajelor în categorii antagonice sau condamnarea acţiunilor. Însă, atât scenaristul, cât şi regizoarea nu s-au putut abţine de la o rezolvare facilă a problemei. Pentru a se răzbuna pe un localnic guraliv si agresiv, Christian şi Elias construiesc o bombă din praful de puşcă găsit în nişte artificii uitate în atelierul casei şi au de gând să arunce în aer maşina bărbatului. Elias este rănit accidental, moment în care Christian realizează că răul pe care îl face are un răspuns. Băiatul încearcă să se sinucidă, dar pe ultima sută de metri apare tatăl lui Elias, salvând viaţa băiatului. Afacere încheiată: Elias se recuperează, iar Christian îşi învaţă lecţia. În paralel, „Big Man”, după ce este tratat de Anton (decizie care se circumscrie moralei datoriei de medic), va fi lăsat în iureşul oamenilor furioşi. Nu era suficient că avem din partea dramaturgului o rezolvare, Bier a vrut să puncteze secvenţa printr-o manipulare ieftină de montaj cu o melodie şi prim-planuri sugestive în care ochii lui Anton rimează cu albastrul limpede al cerului în contrast cu acţiunea din planul secund.

Vincere (Italia – Franţa 2009, regie Marco Bellocchio)

La teta asustada (Spania – Peru 2009, regie Claudia Llosa)

Kynodontas (Grecia 2009, regie Giorgos Lanthimos)