[Review] : Rabbit Hole

SUA 2010

regie John Cameron Mitchell

scenariu David Lindsay-Abaire

imagine Frank G. DeMarco

montaj Joe Klotz

cu Nicole Kidman, Aaron Eckhart, Dianne Wiest, Tammy Blanchard

Pe John Cameron Mitchell îl știm cu toții drept celebrul Hedwig din „Hedwig and the Angry Inch” (2001), ba unii dintre noi i-am văzut și cel de-al doilea doilea lungmetraj – „Shortbus” (2006). Dacă ar fi să facem o acoladă între cele două filme, în dreptul ei ar trebui însemnată în primul rând o anumită înclinație spre subiecte nonconfomiste și șocante, tratate într-un stil eclectic și electrizant. Cel de-al treilea film al său, „Rabbit Hole”, nu încape în această acoladă, subiectul fiind pe cât se poate în limitele mainstreamului: un cuplu, interpretat de Nicole Kidman (care e și producătoarea filmului) și Aaron Eckhart, se confruntă cu moartea fiului lor, iar Mitchell tratează povestea într-o cheie subtilă; subiectul vă poate aduce aminte de „Don’t look now”/ „Nu privi acum” (Nicolas Roeg, 1973) sau de „Antichrist”-ul lui Lars von Trier (2009), dar în timp ce acestea ajung în niște locuri misterioase și obscure (ba chiar în bălării ar spune mulți despre filmul lui von Trier), „Rabbit Hole” rămâne cu picioarele pe pământ și încearcă  să lumineze toate fațetele unei astfel de experiențe, în limitele realismului sau cel puțin în ale plauzibilului. Înstrăinarea fizică și psihică este redată exact și cinstit de ambii protagoniști, însă Nicole Kidman face (nu pentru prima oară) un tur de forță, emanând, în spatele unui zid de frigiditate și răceală, o sentimentalitate tăcută și mișcătoare (de altfel, a fost și nominalizată atât la „Oscar”, cât și la „Globurile de Aur” pentru această partitură).

„Rabbit Hole” este o adaptare a piesei de teatru cu același nume (câștigătoare a premiului Pulitzer și scrisă de David Lindsay-Abaire, care este de altfel și autorul scenariului), ceea ce se întrezărește pe alocuri, contextul vieții sociale a caracterelor fiind ignorat pe de-a întregul: Kidman și Eckhart sunt doi părinți care și-au pierdut copilul și pentru care durerea pe care o împărtășesc nu are un numitor comun. Însă Mitchell este prea inteligent pentru a lăsa povestea să devină o (melo)dramă lacrimogenă; fără să își piardă respectul pentru subiect, el reușește să facă publicul să râdă – de exemplu într-o scenă tragi-comică, în care cei doi soți participă la o ședință de terapie de grup. O mamă care și-a pierdut fiica se consolează spunând că aceasta a fost luată de Dumnezeu pentru a face din ea un înger. Într-un film mainstream, probabil că Kidman ar fi izbucnit în plâns – și spectatorii odată cu ea. Aici, însă, ea are o izbucnire absolut neașteptată, declarând că afirmația mamei respective i se pare absurdă; dacă Dumnezeu vrea să facă un înger, să-l facă din nimic, doar este Dumnezeu! Și întâlnirea lui Kidman cu tânărul care se afla la volanul mașinii care i-a omorât copilul decurge altfel decât ne-ar indica așteptările de la un film cu un asemenea subiect: ambii sunt chinuiți de sentimentul vinovăției, și are loc un schimb de replici pe tema „ce-ar fi fost dacă”. Ce-ar fi fost dacă șoferul ar fi luat-o pe altă stradă? Ce-ar fi fost dacă câinele familiei, după care băiatul lui Kidman a fugit în stradă, ar fi fost pus în lanț? Ce-ar fi fost dacă totul ar fi fost altfel?

Filmul lui Mitchell nu răspunde acestor întrebări. De fapt, nu răspunde nici unei întrebări. Nici măcar nu ne spune dacă durerea provocată de o pierdere este un proces cu finalitate sau fără. Și totuși, spectatorul va părăsi cinematograful cu o senzație de optimism, și totodată conștient de bizareria acestei senzații. Ceea ce nu este chiar de ici, de colo.

The Social Network (SUA 2010, regie David Fincher)

Black Swan (SUA 2010, regie Darren Aronofsky)

35 Rhums (Franta – Germania 2008, r. Claire Denis)