[Review] : The Way Back

SUA 2010

regie Peter Weir

scenariu Peter Weir, Keith R. Clarke

imagine Russell Boyd

montaj Lee Smith

cu Colin Farrell, Ed Harris, Saoirse Ronan, Dragoş Bucur, Alexandru Potocean

„The Way Back”/„Drumul de ȋntoarcere” ar putea fi bazat pe fapte reale, sau ar putea să nu fie. Adaptat după „The Long Walk”, povestea incert-autobiografică a unui locotenent polonez care a evadat dintr-un gulag siberian ȋmpreună cu alți șase deținuți, filmul lui Weir urmărește călătoria ȋntreprinsă de eroii săi prin Deșertul Gobi, Tibet, Munții Himalaya, și pȃnă ȋn India Britanică. Dacă credeți că ambiția lui Weir să filmeze departe de studiouri vă va lăsa impresia de film documentar, gȃndiți-vă că evadații sunt interpretați de Ed Harris, Colin Farrell, Jim Sturgess, Dragoș Bucur, Alexandru Potocean, Mark Strong și Saoirse Ronan (dacă nici asta nu e suficient, Colin Farrell joacă rolul unui mafiot rus, cu Lenin și Stalin tatuați pe piept). Fie că e sau nu bazat pe fapte reale, „The Way Back” e un film de aventuri cu staruri, așa că insertul de la ȋnceput și montajul de la sfȃrșit – care vor să plaseze ferm povestea ȋn istoria comunismului – s-ar putea să vă deranjeze.

Pe de altă parte, Peter Weir s-a dovedit capabil ȋn alte ocazii să regizeze filme bune după scenarii contestabile. „Picnic at Hanging Rock” („Picnic la Hanging Rock”, 1975) și „The Last Wave” („Ultimul val”, 1977) se bazează pe mituri australiene pe care realizatorii nu le pun sub semnul ȋntrebării, dar Peter Weir se pricepe destul de bine să mențină o atmosferă tensionată, ȋncȃt filmele să fie ȋnfricoșătoare și pentru spectatorii care nu mai cred ȋn basme. Ultimul lui film, „Master and Commander: The Far Side of the World” („La capătul lumii”, 2003), exaltă aceleași valori tradiționale transmise de navigatori din tată-n fiu pe care „Pirații din Caraibe” le ridiculizează, ȋnsă e un film de o armonie admirabilă. Căpitanul uneori-prea-hotărȃt al unei corăbii britanice (interpretat de Russell Crowe) și medicul uneori-prea-ȋndoielnic care ȋl ȋnsoțește (Paul Bettany) se susțin reciproc ȋn timp ce urmăresc o navă inamică greu de prins din urmă și și mai greu de ȋnfrȃnt, iar prietenia lor – cu tot cu excesele, previzibilitatea și idiosincraziile ei programate – e destul de trainică ȋncȃt să constituie baza filmului; iar ceea ce se construiește pe această bază – problemele cu autoritatea unuia, cu sănătatea celuilalt, cu starea echipajului, cu Natura sau Știința – e destul de divers cȃt să nu ajungă să ne sȃcȃie. „Master and Commander” e ȋn cel mai rău caz un film proaspăt după o rețetă veche, și Peter Weir ȋl regizează cu mȃnă sigură.

Protagoniștii din „The Way Back” parcurg un drum de 6.500 km ȋn care suferă transformări fizice cumplite și se luptă cu natura ȋn toate formele ei extreme – și Weir reconstituie călătoria cu atenție la detalii. Dar filmul ne promite o demonstrație a tăriei de caracter de care sunt capabili oamenii cȃnd le e libertatea ȋn joc, și pur și simplu nu-și ȋndeplinește promisiunea; momentele de tensiune sunt diluate de poantele sau confesiunile pe care personajele și le fac depărtȃndu-se sau apropiindu-se unele de altele – numai că nici o prietenie nu se apropie de camaraderia din filmul anterior, și nici o vrajbă nu devine incisivă. Alt film apărut anul acesta despre impasul ȋn care se află un evadat, „Essential Killing” al lui Jerzy Skolimowski, e lipsit de frumusețea filmelor lui Peter Weir, dar e mult superior ca exercițiu de suspans. Trebuie să vă amintesc că, dacă vreți să ierarhizați „The Way Back” și „Essential Killing”, va trebui să țineți seama și de existența lui Ed Harris. Ȋn al doilea film, personajul lui nu și-ar găsi locul; ȋn primul, unde joacă rolul celui mai ȋnțelept dintre cei șapte, are ocazia să-și etaleze talentul, dar personajul lui nu are consistență proprie – suntem manipulați să ne ȋnduioșăm la o tipologie ȋnsuflețită de un actor. Va trebui să vă hotărȃți singuri dacă e sau nu impresionant.

Animal Kingdom (Australia 2010, regie David Michod)

Bridesmaids (SUA 2011, regie Paul Feig)

Rubber (Franţa 2010, regie Quentin Dupieux)