A l'origine

[Review]: À l’origine

À l’origine (La început)

 

Franţa 2009

regie Xavier Giannoli

scenariu Xavier Giannoli, Marcia Romano

imagine Glynn Speeckaert

montaj Célia Lafitedupont

sunet Gabriel Hafner

muzică Cliff Martinez

cu François Cluzet, Emmanuelle Devos, Gérard Depardieu, SoKo

 


 

de Emi Vasiliu

 

În 1997 Phillipe Berre a fost arestat după ce vreme de o lună se dăduse drept inginer/șef de proiect al unei firme de construcții, de la care deturnase bani și echipamente. Într-un mic sat francez, angajase apoi muncitori pentru diferite lucrări inginerești, resimțite mai târziu de aceștia ca o adevărată lecție într-ale meseriei. Condamnat pentru abuz de încredere și escrocherie, a fost întrebat la proces de ce delapidase atâtea zeci de mii de Euro fără vreun profit personal; Phillipe Berre, escroc de carieră închis și eliberat de mai multe ori până atunci, răspunde că organizarea acelor lucrări în comunitate l-a făcut să se simtă în sfârșit cineva. Faptul divers a fost preluat și ficționalizat de Xavier Giannoli într-o poveste exemplară despre responsabilizare în contextul relațiilor umane apropiate.

Mentalul nostru vestic a ajuns să ne interzică să mai vedem filme despre oameni care au slujbe fizice, oameni pe șantier. „À l’origine” e și despre un șantier, un șantier din Franța, pe care n-are loc niciun caz de discriminare rasială. E despre o clasă socială defavorizată, într-un fel, care-i favorizează personajului principal virajul moral. Un hoț, un escroc. Scenariul întregește activitățile domnului Phillipe Miller (François Cluzet) cu ideea de a construi o secțiune de autostradă cu resursele deturnate. Doi ani mai devreme, se abandonaseră lucrările datorită unei populații de cărăbuși, a cărei extincție iminentă în zona șantierului fusese reclamată de ecologiști. Întreruperea contractului a produs șomaj de 25% și mari pierderi financiare pentru firmele locale. Când domnul Phillipe Miller ajunge în St. Berto, inițial doar cu gândul de a deturna niște echipament tehnologic, el este salutat de locuitori ca omul providențial ce va reda comunitații locurile de muncă necesare. Asumându-și, la început doar din curiozitate, rolul de șef de proiect pe care așteptările localnicilor i-l atribuie în mod automat, Miller obține, aproape fără să ceară, o serie de șpăgi de la furnizorii de zonă, și ei avizi să-și asigure participarea la lucrările autostrăzii. Miller, însă, amână momentul în care să fugă cu banii.

În general, 80% din delicte sunt comise de bărbați, iar cherchez la femme e un reflex automat al anchetelor polițienești. În cazul real al lui Phillipe Berre, ancheta a scos la iveală și relația amoroasă dintre escroc și primărița satului respectiv. Giannoli preia acest cârlig psihologic, distribuind-o pe Emmanuelle Devos în rolul alesei locale, responsabile și intense. Prin deschiderea ei, primărița îl face să realizeze ce ar însemna pentru el să înșele așteptările atâtor oameni implicați în reconstruirea autostrăzii. Al doilea trăgaci e Nicolas, hoțul de 20 de ani, pe care Miller îl percepe ca o versiune mai tânără a sa, un posibil fiu pe care vrea să-l îndrepte așa cum ar visa să se îndrepte pe sine.

François Cluzet imprimă escrocului o teamă ce migrează înspre hotărâre și responsabilitate, odată cu asumarea rolului de patron al autostrăzii inexistente. Alături de Emmanuelle Devos, toate personajele secundare funcționează ca instanțe morale, provocând în Miller introspecție și remușcări. Singura lui legătură cu adevărata lume interlopă apare prin Gérard Depardieu, un Mr. Hyde pentru Phillipe. Jucând răul flegmatic și detașat în momente cheie, Depardieu îl motivează odată în plus să-și respingă adevărata natură de escroc și să ducă până la capăt persona patronului, de data asta solidar și implicat în comunitatea pe care a revitalizat-o pentru câteva săptămâni, cu bani furați.

După ispășirea condamnărilor de la sfârșitul anilor ‘90, persoana reală Phillipe Berre și-a pus în practică în continuare stilul și filozofia de viață. Cel mai recent, a fost arestat în martie 2010, după ce se dăduse drept reprezentant al Ministerului Francez al Agriculturii și Pescuitului, oferind unei comune echipament tehnic în valoare de 40000 de Euro, deturnați. Media franceză îl percepe drept un personaj ieșit din comun, un escroc „flamboaiant”, „incredibil”.  Filmul lui Giannoli a ajuns o mențiune în CV-ul său, îmbogățit mai nou cu ultimele 61 de infracțiuni săvârșite prin abuz de încredere, folosire de falsă identitate și escrocherie. Din nou în închisoare, persoana reală Phillipe Berre nu pare să fi aplicat îndreptarul moral propus de Giannoli. Seducătoare ca  poveste imaginată, întoarcerea escrocului la responsabilitate trăiește doar în film. Referindu-se la „À l’origine”, judecătorul care l-a condamnat pe Berre în 1998 e de părere că „ficțiunea nu explică realitatea; dacă le confundăm, e pentru că suntem psihotici. În schimb, ficțiunea relevă ceva din categoria adevărului.” Înainte de cea mai recentă condamndare a lui Phillipe Berre, Xavier Giannoli afirma că „À l’origine” e despre un om care și-a folosit toate minciunile, fiind acum pus față în față cu viața și cu anumite valori umane, cum ar fi responsabilitatea. Filmul e bine scris, e regizat modern, „înălțător”. Acum, depinde ce preferă fiecare: mesajul escrocului umanizat sau realitatea escrocului recidivist.

 

(articol publicat în Film Menu #9/ februarie 2011)

 

 

Alte review-uri Film Menu:

35 Rhums (Franta – Germania 2008, r. Claire Denis)

Vénus noire (Franţa – Italia – Belgia 2010, regie Abdellatif Kechiche)

Vincere (Italia – Franţa 2009, regie Marco Bellocchio)

O estranho caso de Angelica (Portugalia, Franţa, Brazilia, Spania 2010, regie Manoel de Oliveira)

Kynodontas (Grecia 2009, regie Giorgos Lanthimos)


Sondaj

Download Film Menu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s