[Review] : Cave of Forgotten Dreams

Canada, SUA, Franţa, Germania, Marea Britanie 2010

regie şi scenariu Werner Herzog

imagine Peter Zeitlinger

montaj Joe Bini, Maya Hawke

cu Werner Herzog, Dominique Baffier

de Emi Vasiliu

Cu durere în suflet spun că „Peștera viselor uitate” nu e mai mult decât un documentar tip Discovery, având în plus doar vocea poetică, interesantă și plină de personalitate a mitologicului Herzog. Față de „Encounters at the End of the World” („Întâlniri la capătul lumii”, 2007), unde regizorul găsise personaje aparte, bucuroase să-și exprime dorul de granița geografică și spirituală a Antarcticii, aici cercetărorii paleontologi sunt pasionați, dar parcă prea tehnici și insuficient exploatați de realizator; asta cu excepția unui tânăr expert în scanare/mappare cu laser, ce contracarează explicațiile poetice ale lui Herzog cu propriile cunoștințe tehnologice, spiritualiste. Și aici, 3D-ul aduce suprafețele mai aproape de ochi, face desenele din peşterile Chauvet clare și voluminoase, trezind atenția în felul în care reproducerile color-murdar din vechile manualele de istorie nu reușeau să o facă: în 3D, desenele par magnifice, deși în sine nu mă impresionează mai mult decât au făcut-o cele din manuale. În demersul lui, Herzog pare încântat de faptul că, prin circumstanțe excepționale, i s-a dat voie să filmeze în peșterile cu cele mai vechi desene din lume. Concentrat pe propriile teorii poetice vizavi de legătura dintre noi și ei, cei de-acum 32 de mii de ani, autorul neglijează personajele în viață, reducându-i la rolul de profesionişti obsedați de scanarea/interpretarea trecutului, şi mai puțin la oameni care ar fi putut să se desfășoare liber în proximitatea/contextul peșterilor.

(articol publicat în Film Menu #11 / iunie 2011)

Vincere (Italia – Franţa 2009, regie Marco Bellocchio)

La teta asustada (Spania – Peru 2009, regie Claudia Llosa)