oracol mic

[Oracol Film Menu] : Gabriel Spahiu

 

Gabriel Spahiu

 

 

Gabriel Spahiu este actor. Printre filmele în care a jucat se numără: „Moartea domnului Lăzărescu” (2005, regie Cristi Puiu), „Marilena de la P7” (2006, regie Cristian Nemescu), „Lampa cu căciulă” (2006, regie Radu Jude) şi „California Dreamin’ (nesfârşit) (2007, regie Cristian Nemescu).

“Film pentru prieteni”, în regia lui Radu Jude, cel mai recent proiect cinematografic al lui Gabriel Spahiu, va fi proiectat miercuri 19 octombrie, de la orele 19.30, la Cinemateca Union din Bucureşti, în cadrul Cineclubului Film Menu, în prezenţa sa, a lui Radu Jude şi a colegului de distribuţie Şerban Pavlu.

 

 

1.  O scenă de film care te face să plângi.

Plâng la toate filmele la care cineva ar putea plânge. Plâng foarte ușor. În schimb, plâng foarte greu ca actor atunci când ar trebui să plâng interpretând vreo scenă.
Ultimul film la care am plâns a fost „Goodbye, Mr. Chips” (1969, regie Herbert Ross) cu Peter O’Toole, care-a fost la televizor săptămâna trecută.

2. Un film pe care îl deteşti.

Nu pot să spun că detest vreun film anume, nu-mi plac anumite filme. Detest un fenomen: filme care mi-au plăcut foarte mult în copilărie și despre care am aflat mai târziu că-mi prezentau realități intenționat deformate. A te folosi de cinema ca să deformezi voit istoria mi se pare un act lipsit de responsabilitate și detestabil.

3. Un loc pe care l-ai văzut într-un film şi pe care ai vrut ulterior să îl vizitezi.

Parisul… cu totul. Este un loc pe malul Senei, cam pe lângă Notre Dame vis-a-vis de buchiniști, un anticariat cu cărți de teatru în engleză, care cred că se cheamă „Shakespeare” și pe care l-am regăsit în filmul „Before Sunrise” (1995, regie Richard Linklater), cu Ethan Hawke și Julie Delphy. M-am bucurat foarte mult să revăd acel loc.

4. Cea mai pasională experienţă cinematografică pe care ai avut-o

Pasională în sens erotic? Celebra scenă dintre Jessica Lange și Jack Nicholson din filmul „Poștașul sună întotdeauna de două ori” („The Postman Always Rings Twice”, 1981, regie Bob Rafelson) am refăcut-o pentru un clip de promovare al TIFF, cu Radu Muntean ca regizor și cu Tania Popa parteneră de joc. Am tras atât de multe duble, încât aveam julituri în genunchi de câte ori mă suiam pe biata Tania.

5. O secvenţă pe care o iubeşti, povestită în câteva rânduri.

Nu ştiu, nu am o secvență anume, m-am tot gândit, poate pentru că văd filmele dintr-o suflare, rămân doar cu impresii după ce le văd.

6. Cea mai lungă vizionare din viaţa ta. Cât a durat. Ce filme ai văzut atunci.

Lungi vizionări am din când în când la mine acasă. Mă trezesc dimineața, îmi zic că o să mă uit la un film și mă prinde unu noaptea zicându-mi că următorul, al șaptelea sau al optulea, este ultimul la care mă mai uit. Și uite-așa mă prinde dimineața următoare, reproșându-mi că n-am făcut nimic toată ziua, că n-am mâncat etc. De obicei, seriile astea de filme le aleg după actori, regizori… Ultima serie pe care am văzut-o așa a fost o serie de filme cu Charlotte Gainsbourg.

7. Autorul de cinema pe care l-ai alege să îţi consemneze viaţa.

Cred că Lucian Pintilie… pe un scenariu de Theodor Mazilu cu titlul „Un prost sub clar de lună”.

8. Un film pe care crezi că nu l-ai înţeles.

Nu mă gândesc așa la filme. Pentru mine un film pe care l-am înțeles e un film cu care am încheiat relația. Un film bun este un film la care mai înțelegi de fiecare dată câte ceva, deci „înțelegerea” nu se încheie niciodată.

9. Un film al cărui umor este pe gustul tău.

Woody Allen, ce să mai… sunt un pseudo-intelectual nevrotic.

10. CD-ul preferat cu muzică de film.

Nu ascult muzică de film separat, fără film muzica de film mi se pare plictisitoare.

11. O carte de film esenţială.

Nu cred că este esențială vreo carte de cinema pentru un om de film. De fapt, până la urmă, orice carte bună poate fi importantă dacă o citești ca un om care face film.

 

 

Alte Oracole Film Menu completate până în prezent:

Radu Jude

Florin Lăzărescu

Kristina Cepraga

Mădălina Dan

Mihai Chirilov

 

 

Duminică, 16 octombrie, publicăm Oracolul Film Menu completat de actorul Şerban Pavlu.

Lasă un răspuns

