copacabana

[Review] : Copacabana

Copacabana

 

Franţa, Belgia 2010

regie şi scenariu Marc Fitoussi

imagine Hélène Louvart

montaj Martine Giordano

cu Isabelle Huppert, Aure Atika, Lolita Chammah

 

 

de Mirona Nicola

 

Isabelle Huppert o interpretează pe Babou, un personaj excentric până în vârful agrafelor care îi prind cocul caracteristic, tapat în faţă. Ea este o aventurieră din toate punctele de vedere: social, sexual şi geografic. Babou îşi doreşte să ajungă în Brazilia şi să aibă o relaţie adevărată cu fiica ei, Esmeralda. Aceasta, după o copilărie petrecută aproape nomad, mutându-se mereu, îşi doreşte să fie exact opusul mamei sale. Pentru că vrea stabilitate şi o familie, fata îşi anunţă mama că se căsătoreşte, la doar 22 de ani, cu un bărbat pe care Babou îl găseşte extrem de plictisitor. Mama nu e, însă, invitată la nuntă pentru că Esmeraldei îi e ruşine cu ea. Părinţii viitorului soţ ştiu deja că e plecată într-o excursie în Brazilia.

Babou (care şi-a luat această poreclă pentru că îşi consideră numele real, Elizabeth, pretenţios – sună prea mult a nume de regină a Angliei) îşi doreşte ca fiica ei să nu aibă o viaţă pe care ea o consideră plictisitoare. Totuşi, până în final, ea va conştientiza că trebuie să o lase să aleagă singură şi va contribui la obţinere fericirii fiicei sale, ajutându-l pe viitorul ginere să o recucerească atunci când Esmeralda îl părăseşte. Astfel că, la sfârşit, toată lumea primeşte ceea ce şi-a dorit; inclusiv Babou, care pleacă în mult-visata călătorie în Brazilia, alături de un grup de dansatori de samba.

Problema este că Marc Fitoussi îşi păstrează personajele destul de schematice, la nivelul unor schiţe în linii generale, a unor tipuri care servesc demonstraţiei. Acest lucru este valabil în totalitate pentru personajele secundare, însă nici situaţia personajelor principale nu este cu mult diferită. Esmeralda şi Babou sunt diametral opuse şi rarele evaziuni din tip se soldează inevitabil cu revenirea la el. Babou îşi găseşte un job (căutând clienţi pentru un ansamblu rezidenţial de vacanţă), pe care îl pierde tocmai din cauza faptului că bunătatea ei nu poate fi anulată de interese imobiliare şi adăposteşte într-o cameră a ansamblului rezidenţial un cuplu de tineri care sunt în trecere şi nu au unde locui. După ce îşi vizitează mama şi îi cunoaşte pe cei doi (pe care Babou îi invită la masă, plătind din avansul comisioanelor primite pentru că a adus mulţi clienţi),  Esmeralda îşi părăseşte viitorul soţ, panicată de perspectiva vieţii care urmează. Amândouă se vor întoarce însă la caracteristicile tipului pe care îl reprezintă.

„Copacabana” aduce aminte de „Anywhere But Here” (1999, r. Wayne Wang), unde Susan Sarrandon este o mamă care vrea să facă din fiica ei o actriţă, cu orice preţ. Regizorul şi scenaristul Marc Fitoussi abordează aici o temă similară, fără nimic pretenţios în formă şi conţinut. Filmul poate constitui o vizionare plăcută pentru o seară de duminică, mai ales pentru un public predispus la a-i accepta şi înţelege hedonismul.

 

(articol publicat în Film Menu #11 / iunie 2011)

 

 

Alte review-uri Film Menu:

Sedmikrasky (Cehia 1966, regie Vera Chytilova)

Sink or Swim (SUA 1990, regie Su Friedrich)

Nanayo (Japonia – Franţa 2008, regie Naomi Kawase)

Kinatay (Filipine 2009, regie Brillante Mendoza)

Tilva Ros (Serbia 2010, regie Nikola Lezaic)

 

Cineclub Film Menu

Download Film Menu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s