Gara din Cairo

[Cineclub Film Menu] : Bâb Al- Hadîd

Bâb Al- Hadîd (Gara din Cairo)

 

Egipt 1958

regie Youssef Chahine

scenariu Abdel Hay Adib

imagine Alevise Orfanelli

montaj Kamal Abul Ela

cu Farid Shawqi, Hind Rostom

 

Filmul “Bab-al-hadid” („Gara din Cairo”, 1958),  în regia lui Youssef Chahine, rulează miercuri 16 noiembrie de la orele 19.30 la Cinemateca Union din Bucureşti în cadrul Cineclubului Film Menu. (subtitluri engleze)

 

discuţia de la finalul proiecţiei va fi moderată de către Irina Bako şi Andrei Rus

durata discuţiei: aproximativ 30 de minute

 

 

de Irina Bako

 

„Gara din Cairo”, (cu varianta de traducere „Poarta din oţel) este o poveste simplă – o crimă pasională în rândurile celor săraci și indezirabili – despre cum principiile moralității se schimbă total când un om nu-și poate asigura împlinirea celor mai elementare dorințe, pe de-o parte fiziologice, pe de alta legate de supraviețuire. Filmul începe ca o comedie lejeră, însă recunoaștem imediat clișee luate direct din Neorealismul italian, în paralel cu cadre hollywoodiene specifice filmului noir, care ne avertizează din când în când că s-ar putea să urmeze ceva îngrozitor. Gara din Cairo din anii ’50 e un loc murdar, plin de oameni care trăiesc niște vieți dezolante chiar în mijlocul ei – în trenuri, pe platforme, în depozitele de marfă. Călătorii din gară apar sporadic, într-o tranziție rapidă prin problemele de zi cu zi pe care trebuie să le confrunte marginalizații societății: comercianții de ziare, vânzătoarele ilegale de băuturi răcoritoare și hamalii obosiți, toți muncind împreună și din greu pentru strictul necesar vieții umane.

Filmul se petrece pe parcursul unei zile foarte lungi și fierbinți de vară, iar fanii logicii vor observa probabil că de multe ori apar secvențe care se suprapun haotic și complet anti-cronologic; acesta este unul dintre acele lucruri specifice lui Chahine, fracturarea timpului în bucățele subiective, care nu se leagă în context, dar se unesc perfect în șirul imaginar trecut-viitor-prezent – cam ca într-un vis. Probabil acest lucru se întâmplă și pentru că una dintre temele preferate ale regizorului (în general vorbind) este natura duală a realității: cum ceva care pare cumva, e de fapt altceva. În filmul acesta un ceva complet inofensiv se poate transforma brusc într-o tragedie, ceea ce se și întâmplă în mod repetitiv, dar aproape că nici nu ne dăm seama. Acest pattern se aplică atât la poveștile, cât și la personajele lui Chahine, iar cel mai ilustrativ exemplu este chiar Qinawi, personajul jucat de el în „Bâb el-hadîd”. Qinawi e un băiat fără trecut și viitor, șchiop și introvertit, care ajunge accidental în acest mușuroi poluat de oameni cu vise mici – gara centrală din Cairo.

Respins de societate, vag psihotic și dând dovadă de un libido extraordinar, Qinawi se refugiază într-o iubire închipuită. Aleasa lui este o vânzătoare de sucuri la găleată, isteață, voluptuoasă și pusă tot timpul pe flirt, care, în joacă, îl face pe Qinawi să creadă că ce simte el ar fi reciproc. Bineînțeles că nu e, și adevărata intenție din spatele filmului se evidențiază încetul cu încetul, într-un ritm demn de Hitchcock – dar nu aș vrea să vă spun ce se întâmplă, pentru că n-ar mai fi la fel de captivant.

Chahine este uimitor în rolul de paria cu căciula găurită, cu ticurile lui nervoase, cu membrele care i se schimonosesc de plăcere/durere, cu ochii lui mari și sclipitori și goi. Deși am vrea să simpatizăm cu personajul lui (de fapt, cu oricare dintre ele), nu ni se permite niciodată. Contrastele personalităților lor sunt atât de puternice, încât într-o clipă o adorăm pe încântătoarea Hanuma (Hind Rostom), ca s-o acuzăm pe urmă de egoism și îngâmfare. Chahine se joacă foarte ingenios cu percepția spectatorului și, evident, nu-și spune niciodată părerea despre ce crede el cu adevărat despre situație, (însă noi ne dăm seama cât de mult își iubește, de fapt, acest narator detașat personajele.) Nu ne punem nicio clipă probleme de moralitate – nu, din contră, ne lăsăm duși fără voia noastră într-o lume care funcționează după un alt set de reguli; e o lume cruntă și violentă, dar absolut încântătoare.

Spuneam mai devreme că Chahine este eclectic – filmul acesta este definiția eclectismului său. Deși adesea arată ca un thriller made in Hollywood (treceri rapide de la prim-planuri la planuri americane, ritmul ascendent, rock’n’roll-ul omniprezent, cadrele specifice filmului noir), în același timp seamană izbitor cu un film neorealist italian, dar care are loc undeva într-un microscosmos dintr-o capitală africană. Cele două stiluri funcționează perfect împreună, îndulcind și înăsprind concomitent sentimentul de nedreptate socială, de sărăcie generală și de disperare. Pe lângă linia principală a scenariului regăsim câteva povești secundare, fără vreo legătură reală cu subiectul, un alt trademark al lui Chahine: un adulter naiv, o familie fundamentalistă, niște feministe musulmane în costum, toate subiecte tabu în Egiptul postcolonial.

Însă nimic nu este mai tabu pentru un islamic decât sexul. Încărcătura erotică funcționează în acord perfect cu suspansul scenariului, și este la fel de binevenită ca o înghițitură dintr-o sticlă de Coca-Cola din mâinile Hanumei; filmul acesta e plin de senzualitate și chiar de câteva secvențe erotice, lucruri complet interzise într-o mentalitate atât de conservatoare precum cea islamică. „Bâb Al- Hadîd” a trebuit să aștepte aproape 20 de ani ca să poată fi proiectat în Egipt.

Deși avea doar 26 de ani când l-a regizat, „Gara din Cairo” e probabil cel mai frumos și mai emoționant dintre filmele lui Chahine și este atât de universal valabil și de ușor de înțeles încât nu-mi pot imagina pe nimeni căruia să nu-i placă mai puțin de foarte mult.

 

 

Alte film prezentate în cadrul Cineclubului Film Menu:

Chronik der Anna Magdalena Bach (Germania de Vest – Italia 1968, regie Jean-Marie Straub și Danièle Huillet)

Angel, SUA 1937 (regie Ernst Lubitsch)

Sciuscia (Italia 1946, regie Vittorio De Sica)

Film pentru prieteni (România 2011, regie Radu Jude)

L’Atalante (Franţa 1934, regie Jean Vigo)

 

Cineclub Film Menu

Download Film Menu

Sondaj

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s