[Cineclub Film Menu] : Madame de…

Madame de…

 

Franţa – Italia 1953

regie Max Ophuls

scenariu Max Ophuls, Marcel Achard

imagine Christian Matras

montaj Borys Lewin

cu Danielle Darrieux, Vittorio De Sica, Charles Boyer

 

Filmul “Madame de…” (“Cerceii doamnei de…”, 1953),  în regia lui Max Ophuls, rulează miercuri 30 noiembrie de la orele 19.30 la Cinemateca Union din Bucureşti în cadrul Cineclubului Film Menu (subtitluri engleze), înlocuind filmul „Electra”, Grecia 1962, regie Mikhail Cacoyannis, care va fi reprogramat din motive tehnice.

 

discuţia de la finalul proiecţiei va fi moderată de către Tudor Jurgiu şi Andreea Mihalcea

durata discuţiei: aproximativ 30 de minute

 

 

de Anca Buja

 

„Madame de…” este o coproducţie Franţa-Italia, cu Danielle Darrieux – actriţa preferată a lui Ophüls –, Charles Boyer şi Vittorio de Sica, ecranizare după romanul lui Louise de Vilmarin, iar acţiunea se petrece la sfârşitul secolului al XIX-lea. Ultimele cuvinte de pe cartonul de la început sunt : „probabil că nimic din toate astea nu s-ar fi întâmplat dacă n-ar fi existat acele bijuterii…” Toată acţiunea filmului este ţesută pe marginea unor cercei care-i aparţin protagonistei şi care sunt vânduţi, răscumpăraţi şi făcuţi cadou de câteva ori. Louise (Madame de…) este un produs al burgheziei, o doamnă cochetă, care are o căsnicie anostă, dar echilibrată, şi trăieşte în ignoranţă până în momentul în care este trezită parcă la realitate de pasiunea pentru baronul Donati. Louise, care la începutul filmului este superficială şi goală, iar odată îndrăgostită devine umană şi vie, este asemenea cerceilor care se transformă dintr-un simplu obiect fără importanță în simbolul unei iubiri. Dincolo de povestea de dragoste, filmul este o radiografie a burgheziei şi pune în discuţie convenţiile sociale. Singurii oameni vii din film sunt cei doi îndrăgostiţi care par să nu mai aibă nevoie de cuvinte, îşi comunică doar prin emoţii. În secvenţa dansului, momentul maxim de intimitate dintre Louise și baron, camera pare să redea fluxul sentimentelor personajelor. Dansează şi ea împreună cu ei până la epuizare. Deşi sunt mereu poziţionaţi central în cadru, dispar după alte cupluri sau după coloanele din sala de bal, iar acest lucru creează o dinamicitate şi o ritmicitate în interiorul planurilor foarte lungi. Elipsele cuprind perioada petrecută departe unul de celălalt, timpul pare să se măsoare şi aici în distanţa dintre cei doi, aşa cum îi mărturiseşte Lisa lui Stefan că se măsoară pentru ea.

Spre deosebire de Lisa din „Letter fron an Unknown Woman”, Louise încearcă să-şi controleze emoţiile şi să-şi reprime pasiunea pentru baron, însă tocmai acest conformism şi frica de a încălca convenţiile sociale îi va duce pe amândoi la moarte. Funcţia ironică a repetiţiilor din „Letter from an Unknown Woman” o au aici cerceii ştrengari care par să ţeasă destinele personajelor. Apar întotdeauna când nu te aştepţi şi aduc cu ei o răsturnare de situaţie, sunt exemplul perfect pentru structura narativă specifică melodramei care are o predilecţie înspre imprevizibil şi implauzibil. În cadrul de final descoperim că cerceii au fost donaţi bisericii, ca un fel de ofrandă adusă divinităţii pentru iubire. Cerceii, care deschid şi închid povestea, sunt o marcă auctorială ironică prin care Ophüls se insinuează în operă. E ca şi când şi-ar asuma faptul că totul a fost un joc, un construct imaginat de el.

 

(fragment din articolul „Max Ophuls – melodrama ca pretext„, publicat în Film Menu #11)

 

 

Alte film prezentate în cadrul Cineclubului Film Menu:

Sciuscia (Italia 1946, regie Vittorio De Sica)

Film pentru prieteni (România 2011, regie Radu Jude)

L’Atalante (Franţa 1934, regie Jean Vigo)

Bab-al-hadîd (Egipt 1958, regie Youssef Chahine)

King Kong (SUA 1933, regie Merian C. Cooper, Ernest Schoedsack)

 

Cineclub Film Menu

Download Film Menu

Sondaj

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s