Le Meraviglie

Festivalul de Film de la Cannes: zilele a patra și a cincea (17-18 mai)

Festivalului Internațional de Film de la Cannes

ediția a 67-a

zilele a patra și a cincea

 

de Andrei Rus

 

Le Meraviglie

Italia, Elveția, Germania 2014

regie, scenariu Alice Rohrwacher

imagine Helene Louvart

cu Alexandra Lungu, Alba Rohrwacher, Monica Bellucci

 

Le Meraviglie

Film prezentat în cadrul Competiției Oficiale.

 

Cel de-al doilea film al cineastei de origine italiană Alice Rohrwacher, „Le Meraviglie” pare inițial un tribut adus neorealismului italian al anilor ’40 – ’50, fiind plasat în contextul clasei de jos a societății, în sânul familiei unui crescător de albine, având o protagonistă adolescentă pe nume Gelsomina (numele personajului interpretat de Giulietta Masina în „La strada”, al lui Federico Fellini) și incluzând în primele minute o scenă ce pare să adapteze la contemporaneitate celebra călătorie nocturnă prin Roma, încheiată în fântâna di Trevi, a Anitei Ekberg și a lui Marcello Mastroianni în „La dolce vita”, al aceluiași Fellini. Mai mult decât atât, secvența respectivă, în care Monica Bellucci e prezentatoarea unei emisiuni-concurs dedicată „minunilor” tradiționale ale satului italian și filmează un material promoțional languros într-o cascadă pitorescă, invitându-i pe localnici să se înscrie la selecție pentru a participa la show, pare că va deschide narațiunea înspre o pistă similară cu cea din „Bellissima”, al lui Luchino Visconti, unde Anna Magnani încerca să trăiască glamour-ul burghez al vedetelor de cinema prin intermediul fiicei ei, alături de care participa la diverse preselecții, în speranța că o va vedea actriță.

Rohrwacher, după ce schițează toate aceste referințe, rămâne însă la o construcție secvențială a narațiunii, insistând asupra momentelor disparate ale existenței familiei Gelsominei, introducând gaguri, sau scurte scene înduioșătoare, cu micuțele surori în timpul jocurilor lor inocente, sau, din contră, agasante, prin agresivitatea constantă și gratuită a tatălui, un exploatator și un tiran în toată regula, care pe tot parcursul filmului nu e prezentat decât în această ipostază de barbar lipsit de orice fel de duioșie. De altfel, realizatoarea are tendința de a se raporta unilateral la personajele sale, în tușe foarte groase, împărțindu-le în categorii distincte, care servesc transmiterii unor idei despre copilărie la fel de lipsite de nuanțe: acestea sunt fie pozitive, precum cele patru fetițe, fie negative, precum tatăl, reprezentanții emisiunii tv, sau cea a statului care îl aduce în sânul familiei pe Martin – un băiat proaspăt ieșit de la școala de corecție -, fie sunt insuficient construite pentru a deveni certă apartenența lor la una dintre categorii, precum mama fetelor și Martin. Aceste două ultime personaje au, totuși, o funcție simbolică delimitată clar, pentru că ar trebui să confere complexitate discursului. Mama, care în repetate rânduri amenință că va părăsi familia, nemaisuportându-și soțul, doar pentru a reveni tot de atâtea ori asupra deciziei, ar fi trebuit să constituie partea necaricaturizată a laturii realiste a filmului, la fel cum Martin, a cărui prezență în sânul familiei rămâne misterioasă până în momentul la fel de surprinzătoarei sale dispariții, ar fi putut fi elementul grațios al laturii magice a lumii văzute prin ochii Gelsominei. Personajele și situațiile prin care trec ele sunt, însă, atât de schematice, iar intențiile manipulative ale lui Rohrwacher atât de la vedere, încât „fabulosul” la care trimite titlul filmului pare o cârpeală realizată cu cele mai facile instrumente, deoarece un copil – mai ales unul prezentat în întreaga sa puritate – abuzat fizic și verbal va atrage fără greș un anumit tip de reacție ostilă din partea privitorului, la fel cum același copil surprins în momente drăgălașe va provoca întotdeauna aceleași emoții suave. Realizatoarea italiană nu doar că nu ocolește locurile comune de acest fel, sau caricatura, ci pare să le îmbrățișeze cu un soi de candoare care frizează kitschul. De aceea, universul dur, dar plin de momente așa-zis magice, în care trăiește Gelsomina, seamănă uneori cu stupizenia emisiunii de televiziune a Monicăi Bellucci.

 

Respire

Franța 2014

regie Melanie Laurent

imagine Arnaud Potier

montaj Guerric Catala

cu Lou de Laage, Josephine Japy

 

Film Respire

Film prezentat în afara competiției secțiunii Semaine de la critique.

 

Cel de-al doilea lungmetraj realizat de actrița Melanie Laurent, deși se cramponează în clișee narative despre iubirea adolescentină și despre jocurile de putere inerente, nu e cel mai neinteresant film vizionat de mine în acest an la Cannes. Filmul e notabil datorită prestației celor două actrițe tinere din rolurile principale – Lou de Laage și Josephine Japy -, pe care Laurent, în ciuda unor situații schematice construite de ea, le ghidează spre interpretări de multe ori nefinisate, încurajând anumite lungimi și extravaganțe gestuale de cele mai multe ori capabile să creeze semnificații proprii, separate de narațiune. Din acest motiv, atracția dintre cele două, care nu se consumă niciodată în planul fizic, rămânând la un nivel emoțional și ludic, capătă nuanțe contradictorii, la fel cum îndepărtarea lor, altfel realizată mecanic, devine relevantă exclusiv prin prisma spontaneității reacțiilor celor două protagoniste. Nici la nivelul mizanscenei Laurent nu e lipsită de idei, construind un plan secvență ingenios în a doua parte a filmului, pentru a revela în același timp trei personaje în momente diferite ale existenței lor, sau folosindu-se de sunet și de locații alese inspirat pentru a potența anumite trăiri exaltate ale fetelor. În rest, „Respire” e insipid, nedepășind statutul de film despre maturizare, și confundându-se cu zeci de alte produse cinematografice bazate pe subiecte similare.

 

VA URMA

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s