[Review] : Shame

regie Steve McQueen

scenariu Steve McQueen, Abi Morgan

imagine Sean Bobbitt

montaj Joe Walker

cu Michael Fassbender, Carey Mulligan

de Andrei Dobrescu

Un bărbat se apropie de ușa dormitorului și ascultă mirat. Din cealaltă cameră, o voce  de femeie articulează printre suspine: „Te iubesc, te iubesc, te iubesc atât de mult!”. Bărbatul pare nedumerit, ca un cercetător pus în fața unei specii ciudate, cu comportament aberant. Din laptopul uitat pe pat se mai aud în fundal gemetele de plăcere ale unui videochat.

„Shame”, al doilea film al lui Steve McQueen, este o călătorie sumbră în lumea dezarticulată a dependenților de sex, avându-i pe Michael Fassbender și Carey Mulligan în rolurile principale. Brandon (Michael Fassbender) trăiește între spațiul septic al unui apartament de lux decorat cu gadget-uri high-tech și biroul unei corporații sterile, unde angajații își verifică dantura la King Dent și termină o zi de lucru în cluburile de noapte în căutare de carne proaspătă. Cu privirea glacială și discursul monosilabic, Brandon este un profesionist al flirtului, un veteran al relațiilor de o noapte, un prădător nocturn, autosuficient. Dar apariția surorii lui, Sissy (Carey Mulligan), care se instalează la el pentru o perioadă nedefinită, îi devastează întâi apartamentul, apoi imaginea despre sine și îl îndreaptă pe o bandă cu un singur sens spre o tragedie pe care, departe de a o putea evita, reușește cu greu să o înțeleagă.

Ceea ce McQueen ne propune este un nou tip de voyeurism, unul medical. Senzația pe care o ai împărtășind aventurile nocturne ale lui Brandon este de spectator la un documentar filmat într-un cabinet ginecologic. Sexul devine medicament antidepresiv, corpurile sunt obiecte de studiu și orgasmul este doar un preambul trist al unei noi zile de singurătate. Și totul este atât de rece, de calculat și de mecanic încât atunci când Brandon încalcă regula jocului și îi oferă unei prostituate ceva de băut, femeia îl privește cu milă. Încercarea lui de minimă interacțiune a devenit grotescă.

Spațiul pe care îl populează personajele din „Shame” este un New York distopic, un oraș înghețat, cu dimineți reci și ploioase, cu nopți interminabile. Brandon trăiește între apartamentul lui steril, metroul unde flirtează cu necunoscute, biroul impersonal și cluburile de noapte. În momentul în care Sissy intonează într-un cadru secvență de 5 minute „New York, New York”, într-un tempo neobișnuit de lent, toată speranța dispare din versuri și cântecul devine funebru. Nu există la propriu nicio rază de soare în estetica regizorului britanic.

Dislocat din status-quo-ul lui, Brandon devine vulnerabil. Începe să-și pună la îndoială normalitatea. Nu este doar relația cu sora lui, pentru care nu reușește să mai simtă nimic, sunt toate surogatele pe care le folosește pentru că de fapt nu știe și nu reușește să iubească.

Într-un moment de furie se hotărește să epureze pornografia din viața lui. Și pornografia începe să curgă din măruntaiele apartamentului. Dulapuri, debarale, cutii, toate evacuează maldăre de reviste, de pliante. Sunt saci întregi pe care îi scoate în spatele blocului. Apoi încearcă o relație normală cu Marianne (Nicole Beharie), o colegă de la birou. Și eșuează lamentabil, pentru că restul colecției lui e însemnată pe retină, e impregnată la nivel celular. Atunci când revine, foamea de sex este devastatoare și îl poartă într-un periplu sordid între spelunci, cluburi gay și bordeluri, într-un fel de încercare de automutilare prin sex de orice fel și cu oricine. La final, orgasmul privit într-un prim-plan lung nu ne arată decât figura unui om nefericit.

„Shame” evoluează în jurul antitezelor dintre Brandon și Sissy, între impotența emoțională a unuia și nevoia de dragoste a celuilalt, amândouă duse până la limita extremă a unor patologii. Și totuși, filmul nu reușește să convingă, și asta din cauza unei replici superbe, care în loc să reprezinte concluzia, mai degraba aruncă totul într-o ambiguitate stranie. „Nu suntem oameni răi. Doar venim dintr-un loc rău”.

Despre trecutul personajelor nu aflăm decât că provin dintr-o familie de imigranți irlandezi stabiliți în New Jersey. La un moment dat, Sissy vine noaptea în patul lui Brandon și refuzul lui violent ne duce cu gândul la o relație incestuoasă. Atât și nimic mai mult.

Zgârcenia cu care regizorul co-scenarist ne introduce biografia personajelor reușește să-i clatine întreg discursul. Dacă ceea ce au devenit cei doi are motivele îngropate undeva în trecutul lor din New Jersey, dacă ei sunt produsul unor traume din copilarie, nu este normal să nu le aflăm. Pentru că, dacă nu știm cauza unor comportamente deviante, cum am putea să ne raportăm la ele? Privit fără aceste informații, Brandon nu este până la urmă decât un om bolnav și chinuit.

(articol publicat în Film Menu#14, martie 2012)

The Descendants (Marea Britanie 2011, regia Steve McQueen)

Le Havre (Finlanda-Franţa-Germania 2011, regia Aki Kaurismaki)

După revoluţie (România 2010, regia Laurenţiu Calciu)

This Must Be the Place (Italia-Franţa-Irlanda 2011, regia Paolo Sorrentino)

J. Edgar (SUA 2011, regia Clint Eastwood)

One thought on “[Review] : Shame

1. Biografia detaliata cred ca este omisa intentionat de domnul McQueen tocmai pentru a universaliza Deviantul, al improsca asupra intregii societati. E un studiu de caz exterior, in care orice tendinta de subiectivizare(interiorizare) esueaza in mod voit. Nu avem nevoie de trecutul unui oarecare individ insingurat, pentru ca individul si-a pierdut prefixul „in” si s-a topit intr-o mare masa sociala compusa din divizi, in care orice incercare de consolidare a unui reper e sortita esecului. E un film despre deriva in postmodern.