[ Review ] : Romancing in Thin Air

Romancing in Thin Air

China – Hong Kong 2012

regie Johnny To

scenariu Jevons Au Man-Kit, Wai Ka-Fai, Nai-Hoi Yau

imagine Siu-keung Cheng

cu Sammi Cheng, Yuanyuan Gao

Johnnie To și scenaristul Wai Ka-Fai sunt doi hongkongezi cinefili care își împart filmele făcute împreună în două categorii. În prima intră filmele „personale” – cele care le solicită la maximum creativitatea, în care fiecare mișcare dintr-un cadru și fiecare tăietură trebuie să fie așa și nu altfel; în cealaltă categorie intră comediile romantice – care, de obicei, prind la public.

Filmele lor cinefile, deși făcute cu buget redus, sunt într-adevăr spectaculoase. Primul cadru din „Breaking News” („Dai si gin”, 2004) ține șapte minute și e la fel de greu de executat ca renumitul prim cadru din „Touch of Evil” al lui Orson Welles: pe o străduță dintr-un cartier rău famat, un trecător intră într-o clădire (și camera îl urmărește prin fereastră), unde se întâlnește cu o bandă de infractori în timp ce polițiștii îi așteaptă vigilenți (și camera coboară din nou să inspecteze mașina polițiștilor); urmărim apoi schimbul de focuri dintre hoți și polițiști care dinamizează toată strada, arătat cu multe mișcări de cameră, multe intrări și ieșiri bruște din cadru și multă figurație în fundal, dar fără nicio tăietură.

Un film nu la fel de „personal”, „Romancing in Thin Air” („ Gao hai ba zhi lian II”, 2012) e făcut imediat după altă comedie romantică, „Don’t Go Breaking My Heart” („Daan gyun naam yu”, 2011), cu care are câteva trăsături comune. Dialogul – niciodată o atracție principală în filmele hongkongeze – e destul de lipsit de inventivitate, și atunci personajele par și mai gros creionate decât sunt; în schimb, regia e mai dinamică – personajele sunt elemente de continuitate într-o mizanscenă care se metamorfozează încontinuu. În „Don’t Go Breaking My Heart”, protagoniștii lucrează în clădiri de birouri alăturate și încep să flirteze dându-se în spectacol în fața pereților de sticlă; bărbatul care completează triunghiul amoros e un cerșetor pe care eroina îl tot întâlnește pe străzile fotogenice ale orașului.

„Romancing in Thin Air” e de la început despre un joc de imagini, pentru că Michael (Louis Koo), eroul poveștii din film, e un actor celebru și poartă după el o aură de happily-ever-after care nu pare deloc influențată de starea lui de moment. S-ar putea ca tonul filmului să incomodeze spectatorii obișnuiți cu iscusinţa scenaristică a comediilor americane – oscilează permanent între emoții serioase (etape clar demarcate din dezvoltarea protagoniștilor) și gag-uri menite să detensioneze atmosfera (actorul, actualmente un alcoolic în recuperare, urmărește la TV o știre importantă pentru el și se înmoaie ca la o umilire nedreaptă – dar noi nu putem fi cu totul de partea lui, pentru că ne distrage atenția perfuzia lui care atârnă într-un colț al ecranului). Uneori gag-urile sunt manipulate cu stângăcie să aibă impact emoţional: Sue (Sammi Cheng), eroina poveştii, nu vrea să repare nimeni clapele do-re-mi de la  pianul soţului ei dispărut (orice reparaţie, numai asta nu), pentru că încă mai speră că bărbatul se va întoarce şi va vrea să găsească totul neschimbat; dintr-o dată, repararea clapelor devine o miză foarte importantă, ca şi cum ar fi de la sine înţeles că, dacă le repară, femeia se şi dezice de trecut.

Acțiunea principală se desfășoară pe o creastă montană în Shangri-La, în jurul cabanei bărbatului dispărut pe care acum o administrează Sue; e ajutată de două tinerele despre care descoperim repede că sunt fane înrăite ale lui Michael. Când Michael nimerește în stațiunea montană și rămâne acolo să se ascundă de paparazzi, Sue e singura care îl poate ajuta să își revină – celelalte vor doar să se fotografieze cu el. Narațiunea evoluează lent – urmărind vindecarea lui și a ei, parțial interconectate – și, în felul în care filmează Johnnie To stațiunea, decorul are un efect liniștitor activ (aerul de munte își câștigă onest mențiunea în titlu).

Sue e atipic de rece pentru o eroină de comedie romantică, dar nu e nici chiar așa de cumpănită încât să-i reziste unui star. Lucrurile se complică abia după ce aflăm că noua iubire e şi-mai-vechea iubire: soțul ei a sedus-o imitându-l pe Michael, pe care Sue îl idolatriza, și acum Michael va trebui să o „recâștige” arătându-și respectul față de trecutul ei. Lăsând la o parte intriga principală, „Romancing in Thin Air” e presărat cu câteva surprize isteţe. Michael e izolat geografic în staţiunea de munte, dar rămâne totuşi regele undelor: e destul să se uite la TV să afle dacă i se duce dorul, sau să-şi sune asistenta autoritară când vrea să afle cum se face un sos pentru grătar (asistenta, ca marii producători hollywoodieni, se plimbă prin camera de conferinţe cu un trabuc stins, gros cât mâna ei).

Ca mai toate ultimele filme ale lui Johnnie To, „Romancing in Thin Air” e un amestec de craft hongkongez cu arthouse accesibil publicului de festivaluri, deşi n-aş şti să spun dacă asta îl face un film bun. S-a spus despre „Breaking News” – un film de acţiune inteligent în care poliţiştii se bat cu hoţii nu numai fizic, ci şi în campanii de PR – că tratează o problemă interesantă, dar nu spune mare lucru despre ea. E un verdict pertinent şi pentru „Romancing in Thin Air”, dar „Breaking News” începea cu o secvență memorabilă de cinema.

(articol publicat în Film Menu #16, noiembrie 2012)

Despre oameni şi melci (2012, regia Tudor Giurgiu)

Post Tenebras Lux (2012, regia Carlos Reygadas)