Cineclub Extended, Trilogia Doctorului Mabuse

[Cineclub Extended] : Trilogia doctorului Mabuse

Cineclub Extended, Trilogia Doctorului Mabuse

Trilogia doctorului Mabuse

regie Fritz Lang

***

Trilogia doctorului Mabuse (1922-1960), realizată de Fritz Lang, rulează duminică 21 aprilie 2013 (în versiunea originală cu subtitluri în limba engleză) în sala de cinema a UNATC, în cadrul Cineclubului Film Menu Extended, dedicat proiecţiei unor filme mai lungi de 150 de minute. Discuţia ulterioară proiecţiei va fi moderată de Irina Trocan şi de Răzvan Dutchevici. Intrarea la proiecţie şi la dezbaterea ulterioară este liberă.

Programul proiecţiei:

12h00: Dr. Mabuse, der spieler (Doctor Mabuse, jucătorul), Germania 1922, regie Fritz Lang

17h00: Das Testament des Dr. Mabuse (Testamentul doctorului Mabuse), Germania 1933, regie Fritz Lang

20h00: Die 1000 augen des Dr. Mabuse (Cei o mie de ochi ai doctorului Mabuse), Italia – Franţa – Germania de Vest 1960

***

mabuse8

de Irina Trocan

Trilogia lui Fritz Lang despre doctorul Mabuse e compusă dintr-un film mut în două părți („Dr. Mabuse, der Spieler”/„Dr. Mabuse, jucătorul”, 1922), un film sonor făcut un deceniu mai târziu, chiar înainte de plecarea regizorului din Germania nazistă la Hollywood („Das Testament des Dr. Mabuse”/„Testamentul doctorului Mabuse”, 1933) și din ultimul film din cariera lui Lang („Die 1000 Augen des Dr. Mabuse”/„Cei 1000 de ochi ai doctorului Mabuse”, 1960). În mod previzibil, filmele sunt diferite, nu numai ca stil (primul folosește frecvent supraimpresiuni și intertitluri, ultimul adoptă o așa-zisă „regie invizibilă” de film polițist în care suspansul vine din intrigă) sau contextual (primul arată societatea germană instabilă de la începutul secolului, despre al doilea s-a spus că anticipează ororile lui Hitler, al treilea e plasat în plin Război Rece) – diferă chiar prin rolul pe care îl joacă în intrigă Mabuse (central sau periferic, direct sau indirect). Au în comun numai protagonistul emblematic, geniul criminal care se joacă cu deghizările sale și cu destinele altora, un antagonist la fel de viclean ca Fantômas și o prezență fascinantă comparabilă cu oricare din monștrii horror care i-au urmat.

„Dr. Mabuse, der Spieler” se deschide cu imaginea lui Mabuse, ținând în mână ca pe niște cărți de joc fotografii cu deghizările lui succesive; puterilor lui hipnotice și plăcerii lui de a coordona intrigi elaborate i se adaugă capacitatea de a-și pierde urma; pare de neoprit, doar că, evident, cel mai mare pericol vine din interior. (Nu vreau să fiu mai precisă în exprimare pentru că nu vreau să vă stric finalul.) În „Testamentul doctorului Mabuse” și „Cei 1000 de ochi…”, acțiunile lui sunt intermediate: în cel de-al doilea film din serie, operează prin agenți, iar în cel de-al treilea e ajutat de tehnologia de supraveghere (și, stând ascuns, e protejat de zvonul că a murit din anii ‘30).

Merită să urmăriți toată seria ca să puteți remarca versatilitatea regizorală a lui Fritz Lang – ingeniozitatea cu care găsește imagini sugestive (și diverse de la film la film) care ilustrează puterea lui Mabuse. Criticul J. Hoberman, care se lasă impresionat mai puțin decât alții de interpretări politice pe marginea filmelor cu succes comercial, comentează această ingeniozitate: „Lang poate fi cu greu recuperat drept altceva decât geniul nebun al trash-ului juvenil. Cum a spus Stan Brakhage, Lang căuta să alcătuiască o religie din visele lui adolescentine – «cele mai senzuale simplități – cea mai directă sete de putere – cea mai furioasă venerare».” „Lang a fost un maestru în pulp fiction – poate cel mai mare din istoria filmului. Capodopera lui oficială, «M», e portretul original al unui criminal în serie, dar nu prea există niciun gen popular – SF, fantezie eroică, spionaj, gangster, horror – care n-a trecut prin mâinile lui Lang și nu-i poartă moștenirea. (Și asta a fost în Germania. Ajuns în America, Lang a regizat un proto-«Bonnie and Clyde» și a contribuit la inventarea filmului noir.)”

Dacă se poate vorbi generic despre stilul lui Fritz Lang (și sunt destui critici admirabili care au făcut-o), atunci „Testamentul doctorului Mabuse” e reprezentativ pentru acest stil. Are plot-ul captivant al unui film de studio – și încă un sub-plot, chestionabil, cu o poveste de dragoste inocentă –, dar stimulii cei mai eficienți nu sunt din convențiile genului. Regia lui Lang e metodică – se poate spune că e „mai realistă” – în sensul că prezintă evenimentele cu mai multe detalii, sau în mai mulți pași, decât cere evoluția intrigii; în toate secvențele-cheie, Lang explorează decorurile în care se petrece acțiunea destul de amplu încât să capete coerență spațială și folosește judicios zgomotele ambientale. De altfel, ca totul să pară cât mai plauzibil, uneltirile lui Mabuse din film sunt inspirate din articole de ziar recente: furtul explozivului sau a otrăvii din farmacii, şantajul şi furtul bijuteriilor erau destul de proaspete în memoria spectatorilor încât să le provoace frică imediat.

Cât despre calitatea filmului de document istoric, despre care s-a discutat atât, nu vom şti niciodată dacă a fost conceput astfel cu intenție sau a fost îmbibat inconștient de nevrozele din perioada lui, în care nazismul se consolida şi se răspândea. Nu se poate afirma nici măcar dacă într-adevăr anticipează nazismul și ororile sale. „Testamentul doctorului Mabuse” a fost cenzurat, dar nu se cunosc circumstanțele și motivele exacte – există un zvon că Goebbels l-a văzut și a spus că îi place, dar că ar include în film un reprezentant eroic al nazismului care să-l înfrângă pe Mabuse.

Alte filme prezentate în cadrul Cineclubului Film Menu:

Satyricon (Italia-Franţa 1969, regie Federico Fellini)

Straw Dogs (SUA – Marea Britanie 1971, regie Sam Peckinpah)

Nous ne vieillirons pas ensemble (Franţa 1972, regia Maurice Pialat)

Les Nuits de la pleine lune (Franţa 1984, regie Eric Rohmer)

Fallen Angel (SUA 1945, regie Otto Preminger)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s