[Review] : On the Road

scenariu: Jose Rivera

imagine: Eric Gautier

montaj: François Gédigier

distribuţie: Sam Riley, Garret Hedlund, Tom Sturridge, Kristen Stewart, Kirsten Dunst, Viggo Mortensen, Amy Adams

on the road

de Teodora Lascu

Continuând o lungă tradiție a Marelui Roman American („The Great American Novel”), în care până atunci se înscriseseră opere literare majore ca „Aventurile lui Huckleberry Finn”, al lui Mark Twain, sau „Marele Gatsby”, al lui F. Scott Fitzgerald, Jack Kerouac reușește în 1957 să-și vadă publicat romanul autobiografic despre care el însuși spune că l-a scris frenetic în decursul a trei săptămâni, într-o stare de extaz creativ susținut, se pare, de benzedrină și alte amfetamine. „Pe drum”, considerat o Biblie a generației Beat, descrie America anilor ’50 prin ochii a doi hoinari, Sal Paradise (alter ego-ul lui Kerouac) și Dean Moriarty (în realitate Neal Cassady – figură emblematică și muză a beatnicilor), care împreună pornesc să colinde Statele Unite, într-o călătorie inițiatică de anvergură în căutare de sensuri și adevăruri supreme.

Walter Salles, care cu câțiva ani în urmă (în 2004) ecranizase un alt jurnal/roman autobiografic al unei personalități revoluționare în toată puterea cuvântului – „The Motorcycle Diaries” urmărind o călătorie prin America de Sud făcută de Ernesto Che Guevara pe vremea când era încă student la medicină -, preia acum cârma unui proiect ambițios și adaptează fidel, aproape reverențios, „On the Road”. Șirul de evenimente e declanșat odată cu întâlnirea celor doi protagoniști, intermediată de Carlo Marx/ Allen Ginsberg în New York – unde Sal (Sam Reilly), proaspăt divorțat, locuiește cu mătușa lui și aspiră să devină scriitor. Iar inspirația îi vine în cele din urmă, sub forma unui bărbat pe cât de captivant, pe atât de imprevizibil: Dean (Garret Hedlund) este un hoț de mașini ocazional, fost gigolo și un tip cu o forță de seducție, se pare, imposibil de ignorat. De fapt, ni se sugerează, nu tocmai subtil, că avem de-a face cu un personaj nonconformist și dezinhibat, încă de la prima apariție a lui Dean care, întrerupt în toiul extazului sexual, îi întâmpină pe noii lui prieteni gol pușcă în pragul ușii. În curând, cei doi pornesc la drum. Filmul urmează cronologia cărții (în măsura în care romanul însuși intenționează să păstreze o cronologie), omițând o serie de întâmplări, dar bifându-le pe cele mai memorabile: perindările frenetice între New York, San Francisco și Denver, idila dintre Sal și Terry (tânăra imigrantă de origine mexicană), vizita făcută lui Old Bull Lee/William S. Burroughs și soției lui Jane/Joan Vollmer (cameo Viggo Mortensen și Amy Adams) și, ca un punct culminant, călătoria în Mexic, unde Sal se îmbolnăvește și este abandonat în cele din urmă de Dean.

Deși aparent lipsit de un plot clasic sau o structură narativă tradițională, trăsături care se regăsesc, de altfel, în roman, filmul încearcă totuși să creeze o serie de mecanisme care să faciliteze identificarea unor acte dramaturgice, ceea ce nu face decât să reducă „On the Road” – cu tot cu personajele lui halucinant de carismatice – la nimic mai mult decât o poveste care sare din orgie în orgie, descriind parcă o categorie socială a boemiei scoasă din orice fel de context spațio-temporal, în mijlocul căreia tronează doi hedoniști lipsiți de orice formă de profunzime. În mod previzibil, filmul e constituit dintr-un periplu de episoade filmate nestatornic din mână și montate într-un tempo alert, care de cele mai multe ori surprind numeroasele drumuri făcute de personaje, fie ele cu mașina, autobuzul sau autostopul, petreceri cu jazz în care protagoniștii se nimeresc dansând frenetic înconjurați numai de afro-americani (ergo – nonconformismul), lungi discuții insipide interpretate artifical (Tom Sturridge, care aduce aici mai mult a Harry Potter decât a Allen Ginsberg, se lansează cu emfază în lungi și ridicole discursuri poetice, de parcă Ginsberg ar fi fost mascota și nicidecum Vocea generației lui) și, ocazional, scene de (homo)erotism. De multe ori, aparatul interceptează privirile timide ale lui Sal aruncate pe furiș lui Dean, care, menite să conducă relația celor doi – temă centrală a filmului – pe un teren ambiguu, nedefinibil, nu fac decât să o reducă la un raport de tip adorat-adorator, Sal părând aici un caz clasic de homosexualitate latentă, descriere care – indiferent de valoarea ei de adevăr – e incompletă.

Paradoxal este că, dacă în carte personajele feminine sunt, vrem, nu vrem, oarecum trecute cu vederea, lipsite de voință proprie și de personalitate, aici Marylou/Louanne Henderson (Kristen Stewart) și Camille/Carolyn Cassady (Kirsten Dunst) injectează în poveste câte un strop de realitate, amintindu-ne de persoane și de responsabilități abandonate. Însă nici măcar acest demers – aparent un act de justiție aplicată retroactiv – nu pare mai onest decât o formă convingătoare de political correctness. De altfel, cei doi protagoniști, deși chipeși, nu reușesc să redea personajelor iconice pe care le interpretează vigoarea captivantă care îi caracterizează (Cassady e prezent în multe volume esențiale ale Generației Beat, Ginsberg dedicându-i chiar celebrul poem-vârtej „Howl” – „N.C., secret hero of these poems”). În omagiul adus unui roman de căpătâi extrem de relevant pentru generații întregi de tineri care caută să respingă conformismul social și să găsească noi forme de cunoaștere și spiritualitate, filmul lui Salles rămâne, în eșecul lui de a surprinde esențialul, lipsit de relevanță.

(articol publicat în Film Menu #18 /aprilie 2013)

Dans la maison (Franţa 2012, regie François Ozon)

The Master (SUA 2012, regie Paul Thomas Anderson)