Sansho the Baillif_afis_Tudor Calnegru

[Cineclub Film Menu]: Sanshô dayû (Sansho the Bailiff)

Sanshô dayû (Sansho the Bailiff)

Japonia, 1954, 124′

regie Kenji Mizoguchi

imagine Kazuo Miyagawa

montaj Mitsuzô Miyata

sunet Iwao Ôtani

distribuție Kinuyo Tanaka, Yoshiaki Hanayagi, Kyōko Kagawa, Eitarō Shindō

Filmul Sanshô dayû (r. Kenji Mizoguchi, 1954) rulează joi, 5 noiembrie 2015, de la orele 19.00, în sala de cinema a UNATC, în cadrul Cineclubului Film Menu. Filmul este subtitrat în limba engleză. Discuţia ulterioară proiecţiei va fi moderată Alex Vizitiu și Andreea Mihalcea.

de Alex Vizitiu

Alături de „Sasikaku Ichidai Onna” („Viața gheișei Oharu”, 1952) și „Ugetsu Monogatari” („Povestea lunii palide după ploaie”, 1953), „Sanshô dayû” (o traducere aproximativă în română a funcției personajului titular ar fi „Sanshô Moșierul”, 1954) este unul dintre filmele care l-au făcut faimos pe Kenji Mizoguchi în afara Japoniei, câștigând trei ani la rând Leul de Aur de la Veneția – reușită neegalată până acum. De asemenea, aceste trei filme au constituit o influență importantă pentru regizorii Noului Val Francez (Godard îl considera pe Mizoguchi „cel mai mare cineast japonez[i]), dar și pentru Andrei Tarkovski (Thomas Reedwood scrie că Mizoguchi era un „precursor stilistic”[ii]). Și pentru că au fost realizate în ultima etapă din viața sa, în aceste filme vedem totalitatea disciplinei și talentului acestui regizor.

Acțiunea lui „Sanshô dayû” este plasată spre sfârșitul epocii Heian. O eră, cum e descrisă la începutul filmului, în care „omenirea încă nu-și găsise încă umanitatea”. Una în care în capitala Imperiului – situată în Kyoto pe atunci – artele plastice, poezia și literatura au înflorit și au căpătat o formă care a rămas neschimbată (mai mult sau mai puțin) până la Restaurarea Meji (aproximativ opt sute de ani mai târziu), în vreme ce în restul țării oamenii trăiau în sărăcie, erau înrobiți și torturați. Povestea se axează pe o familie de viță nobilă, situată într-o provincie îndepărtată. Capul familiei, un guvernator virtuos, este exilat, soția este vândută ca gheișă iar copiii, Zushiō (jucat de Yoshiaki Hanayagi și Masahiko Tsugawa) și Anju (Kyokō Kagawa), ajung sclavi sub titularul Sanshō. Ce urmează este o serie de episoade ce se întind pe parcurusul a zece ani, în care suntem martori la tot ce e mai urât și mai virtuos în spiritul uman. Vedem cum Zushiō și Anjo sunt forțați să se confrunte cu oameni care le pun la încercare credința în zeița budistă a milei Kannon – credință înrădăcinată în ei de către tatăl lor.

Filmul, ca marea majoritatea celor regizate de Mizoguchi, poate fi lecturat drept o melodramă; atmosferă este întotdeauana apăsătoare, cu întâmplări sumbre, în care oameni virtuoși și buni la suflet sunt puși la încercare și forțați să-și abandonează visele sau speranțele. Dar spre deosebire de alți regizori care au lucrat în coordonatele melodramei (și au fost considerați maeștrii ai genului), Mizoguchi tempera sentimentele și trăirile puternice ce sunt deseori atribuite acestui gen. Despre specificul melodramei lui Mizoguchi, David Bordwell scrie că „[el] încerca să extragă dintr-o situație esența emoțională, un chin purificat, care se duce dincolo de simpla empatie față de suferințele personajelor”[iii]. Printre cele mai importante instrumente ale lui Mizoguchi, cele prin care el extrăgea acea esență, se numărau cadrele lungi și lente, împreună cu mizanscena în adâncimea câmpului, atent coregrafiată. Un exemplu al acestor tehnici îl găsim în secvența în care Anzu și Zushiō decid să evadeze de pe mosia lui Sanshoâ, mânați de vocea fantasmagorică a mamei lor. Într-un film clasic încărcătura dramatică ar fi fost livrată printr-o serie de cadre mai strânse, prim-planuri și planuri-detaliu – în momentul în care Anzu și-a făcut decizia, spre exemplu, camera s-ar fi concentrat pe fața ei – dar Mizoguchi decide să-și păstreze distanța, nu taie, nu se apropie de personaje, Anzu uitându-se undeva în depărtare, cu spatele la obiectiv. Este o scenă care poate fi ușor citită drept distantă, dar miza lui Mizoguchi este aceea de a ne lăsa să descoperim drama momentului, să investigăm ce se petrece prin decorul construit în filigran. Și tocmai prin păstrarea unei anumite distanță, în loc să ne ghideze ochiul, în loc să lase elemente precum muzica non-diegetică sau un decupaj analitic tradițional să ne semnaleze cum să simțim, el lasă la libertatea spectatorului să intuiască acea „esență dramaticăˮ. Mizoguchi prefera de asemenea ca spațiul și decorurile să determine evoluția dramaturgică.

Filmul jonglează și cu anumite convenții recognoscibile în literatura epocii Heian, cea mai cunoscută dintre aceste povești find „Genji Monogatari” („Povestea lui Genji”, scrisă de Murasaki Shikibu), în care, la fel ca în „Sanshô dayû”, urmărim viața unui nobil decăzut pe parcursul mai multor ani, interacționând cu oameni din diferite pături ale societății. Dar spre deosebire de acele povești, unde se punea acccentul pe trăirile nobililor, în filmul lui Mizoguchi se pune accentul pe suferințele oamenilor simpli cu care interacționează nobilii. Influențat de teatrul shinpa – „o tradiție teatrală dezvoltată la începutul secolului al XX-lea, care îmbina temele teatrului kabuki cu situații (de ex. conflictul între dragoste și datorie) și metode dramaturgice occidentale.”[iv] – Mizoguchi propune o viziune modernă asupra unor noțiuni tradiționale vechi,  explorând teme religioase, sociale și politice, cu un puternic substrat umanist.

[i] https://newwavefilm.wordpress.com/2009/05/15/influences-on-the-new-wave-thinking-about-mizoguchis-ugetsu/

[ii] Thomas Redwood, „Andrei Tarkovski’s Poetics of Cinema”, Cambridge Scholars Publishing, 2010, Keeping Awake, p. 21.

[iii] http://www.davidbordwell.net/blog/2014/05/10/mizoguchi-secrets-of-the-exquisite-image/

[iv] Idem.

Programul complet al cineclubului Film Menu din luna noiembrie poate fi accesat aici.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s