O incursiune în activitatea lui Youssef Chahine

de  Emil C. Vasilache

al ard img.png

 

Egiptul, ca centru cultural al lumii arabe, a condus în ceea ce privește producția de filme, el fiind responsabil pentru mai bine de șaptezeci și cinci la sută din numărul filmelor producțiilor anuale în prima jumătate a secolului XX. Odată cu anii ’50, însă, Syria, Tunisia, Lebanon, Palestina, Maroc și Algeria au început să capete teren, remarcându-se prin cinematografiile lor naționale, urmând să-și atingă potențialul abia la mijlocul anilor ’80. Lumea arabă a fost și este în continuare portretizată în filmele hollywoodiene sub formă de stereotip, iar acest fapt împiedică o privire reală asupra a ceea ce înseamnă cultura arabă. O perioadă îndelungată, cinemaul arab nu a putut ajunge la publicul larg. Stereotipiile – fie ele pozitive sau nu – sunt simptome ale ignoranței vestului asupra specificul unei întregi regiuni. Cinemaul arab, cu excepția Egiptului, a rămas relativ limitat până în anii ’40, când statele arabe încep să își câștige independența. Începând cu anii ’80, problemele legate de stagnarea proiectului pan-arab de auto-determinare națională și valurile de fundamentalism religios s-au reflectat în cinema și au reprezentat câteva din temele recurente ale filmelor arabe. Cinematografiile statelor arabe au fost influențate de realismul poetic francez, de neo-realismul italian, de realismul sovietic, precum și de expresionismul german și școala rusă de montaj. Regizorii arabi au asimilat aceste noi influențe, considerându-le mai degrabă complementare specificului cinematografiei lor, decât antitetice. La o filmografie ce cuprinde peste șaizeci de titluri, Youssef Chahine este poate cineastul arab cel mai conștient și receptiv la mișcările sociale și politice din jurul său. Chahine și-a început cariera în anii ’40, într-o perioadă turbulentă în istoria Egiptului, o perioadă de tranziție atât politică cât și culturală. Abolirea sistemelor feudale, abolirea controlului francez, dar și problemele modernității și ale modernizării Egiptului sunt lucrurile cu care se confrunta societatea arabă în momentul în care Chahine debuta. Răspunsul a fost o mișcare ideologică de tip grass roots, ce avea la bază un discurs naționalist cu rădăcini în al-Nahda (Renașterea arabă) ce reprezenta nevoia de auto-determinism al statelor arabe scăpate de sub dominație otomană. Acest spațiu tumultos, care îi e atât de drag lui Chahine, este analizat și apoi revărsat în universul său tematic. Opera lui Chahine reflectă atât mediul social în care autorul creează, cât și influențele stilistice, care se manifestă eclectic și complementar față de tipul de narațiune practicat de acesta. Melek Khouri remarcă faptul că faima lui Chahine a venit în perioada popularizării criticii auteuriste, când studiile de acest tip dominau cercurile de film ale Europei. Ca factori care au determinat îmbrățișarea criticii auteuriste a lui Chahine, Khouri remarcă stilul său vizual reflexiv, de care acesta s-a folosit pentru a comunica istoria, memoria colectivă și autobiografia sa, împreună cu implicare în scenariile sale, care în mod clar au complementat parametrii setați de auteuriști. Youssef Chahine este un inovator în ceea ce privește mijloacele cinematografice ale filmului arab – dominat de un tip de melodramă muzicală mai apropiată de Bollywood, iar stilul său este adesea asociat cu ceva foarte viu, remarcându-se prin complexitatea scenelor și execuția lor meticuloasă. Narațiunea lui vine dintr-o lungă tradiție arabă a storytelling-ului. Lirismul cinematic al regizorului nu a lăsat loc pentru dogmă ideologică și reducerea personajelor la stereotip. Universul­­ lui dă dovadă de o ambiguitate echilibrată, de dragoste pentru lumea și astfel, părând că nu vrea să demonstreze nimic, de fapt, creează inefabile portrete ale vieții.

Textul a fost publicat inițial în Cinesemnal nr. 4, stagiunea 2018-2019.

 

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s