[Recenzie] Călătorie în jurul lumii când tu erai de vârsta mea/ A volta ao mundo quando tinhas 30 anos

de Elena Călinoiu

Ecranizarea scrierilor unui călător, o odă a familiei și un poem vizual – așa poate fi descris filmul tinerei regizoare Aya Koretzky. Ea decide să așeze în imagini jurnalul de călătorie al tatălui său, Jiro Koretzky, scris la 30 de ani – vârstă pe care o are și Aya la momentul filmării. Cadre lungi ce oferă prilej de analiză, fotografii alb-negru intercalate cu cele color, dar și coloana sonoră, creată pentru a completa dimensiunea estetică – sunt toate elemente ce clădesc intimitatea filmului, cu un puternic ton reflexiv și poetic. „A volta ao mundo quando tinhas 30 anos” are o construcție eclectică, îmbinând aspecte ale documentarului clasic – reprezentate de scrierile și fotografiile din călătoria tatălui în afara Japoniei – și instrumente ficționale – anume bucățile mizanscenate și devenite aproape picturi, întruchipând momentele familiale.

Filmul face, în primul rând și la prima vedere, o monografie a lumii de la Japonia la Europa și nordul Africii, trecând apoi prin SUA, înainte de a ajunge iarăși în punctul de plecare – evenimentele desfășurându-se în perioada 1970-1971. Jiro mărturisește că înainte de calatoria de 35.000 km pe care avea sa o facă în 11 luni, la volanul unui Ford Taunus vechi, nu mai părăsisese Japonia. Astfel și-a clădit impresii pe bază empirică, și-a dat voie să simtă la nivel ontologic fiecare loc în parte fără a mijloci, ori amesteca în vreun fel diversele variațiuni specifice ale locurilor prin care a trecut. Altfel spus, s-a pus, voit sau nu, în postura unui copil care privește, miroase și pipăie lumea din jur, pentru a desprinde abia apoi concluzii ce-i rămân întipărite în sine. Această metaforă a copilului capătă formă abia la finalul filmului, când Jiro se leagănă rigid și totodată calm, pe un leagăn din sfori și scânduri, în fața cerului la apus.

Regizoarea nu are ambiția doar să adune imagini dintr-o călătorie prin lume a unui bărbat de origine japoneză, ci mai degrabă să contureze un portret al tatălui său. Plecând de la simpla asociere a aceleiași vârste, ea creează o metaforă cu ajutorul unei valize din care iese jucăuș băiețelul ei. Valiza este un liant comparativ între călătorul care era Jiro la 30 de ani și figura maternă care este Aya acum, la aceeași vârstă. Filmul abundă, alături de cadre din prezent ale locurilor despre care Jiro scrisese la momentul călătoriei, de fotografii ale oamenilor din Beirut, Lisabona, Paris, Los Angeles – pe care călătorul îi surprindea, de cele mai multe ori, inopinat. În aceeași idee, parcă reconstruind un astfel de moment instantaneu, Jiro o fotografiază pe Aya cu un polaroid. Fotografia pe care o vedem apoi o întruchipează pe ea, fiica călătorului, cu o cameră îndreptată spre obiectivul foto. Trecutul este, așadar, despre el în mijlocul străinilor, în mijlocul lumilor descoperite pas cu pas; prezentul, însă, este despre familie. Regizoarea surprinde, în limitele portretului pe care îl realizează, intimitățile unui fost călător – anume liniștea și calmul de care se înconjoară în prezent. Alături de soția belgiancă, într-un sătuc simpatic din Portugalia, Jiro grădinărește și schițează siluete de plante, înconjurat de flori, pisici și familie.

Aya Koretzky reușește, filmând cu o cameră Super 8, să balanseze între realitatea prezentului și cea din urmă cu 40 de ani, văzută concomitent atât prin ochii celui care a trăit-o, cât și prin cei ai generației de după. Sensibilitatea de care regizoarea dă dovadă în realizarea filmului, conduce, în cele din urmă, la o identificare completă cu intimitățile din „A volta ao mundo quando tinhas 30 anos”, pe care le putem resimți la un nivel foarte personal.