OWR FOCUS IV: THE FIRST WOMAN

Cea de-a 14-a ediție a Festivalului de Film Documentar şi Drepturile Omului One World Romania continuă în online. Titluri ale selecției sunt disponibile pe platforma Eventbook până pe 27 iunie. Cu această ocazie, ne oprim pentru o ultimă recomandare.

The First Woman (2020, Miguel Eek)

În căutarea „normalului”

de Alexandra Fruntașu

Prima femeie / The First Woman (2020), al regizorului Miguel Eek, urmărește cu naturalețe și finețe psihologică reintegrarea unei foste dependente de metamfetamină în societate. Filmul prezintă „normalitatea” ca pe o căutare continuă, o (re)definire în termeni subiectivi, o demolare și o reconstruire.


Eva naște un băiat când e foarte tânără, se căsătorește, divorțează, circulă prin medii unde consumul de droguri este la ordinea zilei (o bună parte din fostele ei cunoștințe sunt moarte sau prin închisori), ajunge incapabilă să gestioneze lucrurile și pierde, în consecință, custodia copilului. Dependența de metamfetamină iese de sub control și, după câteva șederi în centre de reabilitare, e internată într-un azil psihiatric din Palma de Mallorca, unde petrece șase ani. Astfel, filmul urmărește procesul Evei de reintegrare în societate, pornind de la așteptarea sa lungă și tensionată pentru eliberarea unei locuințe sociale asistate, așteptare petrecută în compania prietenilor pe care și i-a făcut în azil. După ce locuința se eliberează, aceasta își vizitează cu regularitate mama aflată într-un azil de bătrâni, își găsește un loc de muncă și un iubit și încearcă să restabilească contactul cu fiul său, pe care nu l-a văzut de 15 ani.


„Normalitatea” trebuie construită pas cu pas, iar Eva ține cu tot dinadinsul să fie o persoană „normală”. În azil duce o existență suspendată, ca sub un „glob de sticlă” și doar afară o așteaptă viața adevărată. Referința biblică la prima femeie este cât se poate de evidentă: în urma unei greșeli fundamentale, Eva ajunge expulzată în „lumea reală”, unde se confruntă cu consecințele alegerilor sale și învață să facă totul de la zero. Instituția psihiatrică este purgatoriul, spațiul liminal unde își procesează traumele, își învinge dependența și începe să exercite control asupra impulsurilor sale – condiții care stau la baza contractului dintre individ și societate și motive freudiene recurente în nenumărate filme de ficțiune, dintre care putem aminti producții ca Requiem for a Dream / Requiem pentru un vis (2000, r. Darren Aronofsky) sau ca Trainspotting (1996, r. Danny Boyle).


Documentarul surprinde ultima etapă a vindecării, care poate produce multă confuzie și un șoc existențial semnificativ, provocat în mare parte de faptul că Eva are o nouă identitate: „Mi-am lăsat trecutul în urmă. Sunt o femeie nouă”, îi spune unei asistente sociale. După ce și-a învis dependența de droguri și s-a confruntat cu trecutul personal, aceasta capătă mai multă încredere în propriile forțe și decide să repare cel mai important lucru din viața ei – relația cu fiul său.
Simplitatea poveștii filmului și candoarea protagonistei, sporite de estetica realistă a filmului, îl fac pe spectator să empatizeze mai ușor cu Eva, decât cu protagoniștii unor documentare facile de public larg, precum Russell Brand From Addiction To Recovery (2012, r. Ross Wilson) producție care în ultimă instanță pare a fi un capitol mult prea lung din jurnalul unei celebrități, de un tragism artificial.


Relatările fragmentare și oneste ale Evei recompun post-factum cea mai întunecată perioadă din viața sa, fapt ce salvează, în ultimă instanță, filmul de la clișee ale dependenței – subiect adesea glorificat, în mod special în filmele de ficțiune.

The First Woman a rulat în cadrul secțiunii Femei în pragul egalității de gen. Până pe 27 iunie, film poate fi vizionat în online via Eventbook.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s