[Review] În flăcări/ Beoning

Coreea de Sud, 2018
regizat de Chang-dong Lee

 

de Laurențiu Paraschiv

Dacă în povestirea lui Haruki Murakami, „Arderea hambarelor”, publicată în 1992 și inclusă un an mai târziu în volumul „Elefantul a dispărut”, avem de a face cu un protagonist nipon burghez, care e indiferent cu privire la mai tot din jurul lui, în ecranizarea ei de către Chang-dong Lee pe un scenariu co-scris de acesta și Jung-mi Oh, lucrurile stau puțin diferit. Tânărul, de data aceasta sud-coreean, provine din pătura de jos a societății, dintr-o familie disfuncțională: mama e absentă, nu apare decât pentru a cere bani fiului șomer, iar tatăl, aflat în plin proces penal, se află în închisoare pentru că nu-și poate plăti cauțiunea. De asemenea, atunci când prietena din copilărie pe care tocmai a regăsit-o și de care s-a îndrăgostit dispare, nu încearcă să se împace cu ideea, ci pornește o adevărată anchetă pentru a afla ce i s-a întâmplat. Bineînțeles, filmul păstrează firul narativ original: protagonistul, Jong-su (Yoo Ah-In), se îndrăgostește de o fată, Shin (Jeon Jong-seo), după care o pierde în defavoarea unui Mare Gatsby, un tânăr înavuțit în circumstanțe necunoscute, Ben (Steven Yeun), presupusul antagonist. Doar că aici, situația înstărită a acestuia din urmă e mai accentuată și are ca scop scoaterea în evidență a situației materiale precare a protagonistului. Astfel, diferența dintre cei doi ilustrează discrepanța majoră dintre categoriile sociale ale țării. Rând pe rând, sunt prezentate, în antiteză, mediile din care cei doi provin: în timpul ce unul își petrece timpul citind în cafenele, celălalt adoarme în fața televizorului, pe canapea. Două puncte de cotitură în evoluția relației dintre ei sunt chiar primele vizite pe care și le fac unul altuia. Inițial, Ben insistă ca Jong-su să-l viziteze. În timp ce acesta gătește pentru iubita sa și prietenul ei, pe balcon, alături de Shin, Jong-su chestionează, vizibil timorat, luxul în care tânărul de aceeași vârstă cu el trăiește. La rândul său, Ben îi îndeplinește dorința lui Shin și îl vizitează pe prietenul lor fără a-l anunța, însă e o vizită nedorită, după cum se poate citi expresia de pe fața lui Jong-su atunci când mașina de lux trage în fața casei sale improvizate de la marginea câmpului. Libertatea pe care scenariștii și-o iau nu se limitează numai la caracterizările personajelor, ci privește și desfășurarea evenimentelor, cea mai importantă schimbare fiind aceea a finalului. E jucată în continuare cartea unui final deschis, însă ambiguitatea acestuia e cu atât mai pregnantă cu cât urmează unui punct culminant puternic, șocant, menit să dea crezare conspirațiilor lui Jong-su, dar care are totodată puterea să le anuleze pe deplin.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s