[Review] : Point Break

regie Kathryn Bigelow

scenariu W. Peter Iliff

imagine Donald Peterman

montaj Howard E. Smith

cu Patrick Swayze, Keanu Reeves

de Andrei Dobrescu

La începutul anilor ’90, Kathryn Bigelow nu era încă prima femeie care să câștige premiul Oscar pentru regie. Era doar o regizoare la început de carieră, care încerca să intre într-un teritoriu bine delimitat – zona filmelor de gen. Și după câteva încercări modeste, a luat un scenariu situat undeva la limita de jos a filmelor de categoria B și l-a transformat în „Point Break”, un film de acțiune care poate fi văzut și revăzut fără să-și piardă farmecul

Dacă stai să analizezi, povestea din „Point Break” nu e decât un colaj de clișee stropite cu replicile macho-mistice ale unui groupie surfer. E vorba despre un agent FBI abia ieșit din academie, John Utah, jucat de Keanu Reeves, care se infiltrează într-o bandă de surferi spărgători de bănci, condusă de Bodhi, alias Patrick Swayze. Și dacă, mergând pe semnificația budhistă a numelui lui Swayze, Bodhi înseamnă copacul sub care găsești iluminarea, agentul FBI își descopera încetul cu încetul fascinația față de personajul pe care îl urmarește.

Filmul nu se sfiește să arate toate clișeele genului. Avem agentul începător, mentorul alcoolic, șeful neînțelegător, antagonistul carismatic, iubita răpită de băieții răi, șantajul emoțional de tipul „sau faci ce spunem noi, sau fata moare”. Nu lipsește nimic. Și totuși, simplul fapt că regizoarea nu a insistat să realizeze mai mult decât un film bun de acțiune, reușește să salveze filmul.

Secvențele de acțiune sunt bine regizate și introduse în montaj. Nu sunt încă tăiate la un cadru pe secundă, ne aflăm abia la începutul montajului MTV, dar îți dau  senzația că te uiți la niște tipi care trăiesc pentru adrenalină; de la o partidă de fotbal american la lumina farurilor, la o urmărire prin case și grădini, la acrobații aeriene, urmăriri cu mașini și scene de surfing care culminează cu sinuciderea lui Brodi în cea mai mare furtună a secolului.

Însă ceea ce ține cu adevărat filmul în picioare este relația dintre Utah și Bodhi, alimentată de cea mai bună prestație pe care Swayze a avut-o într-un film. Și asta într-un moment în care era la vârful carierei, după „Dirty Dancing” și „Ghost”. Swayze e extraordinar în rolul sălbaticului modern în căutarea celui mai mare val. În comparație cu el, Keanu Reeves nu pare mai mult decât o păpușă de lemn. Bodhi reușește să fie un fel de copil mare, crud și inocent în același timp, un guru al surferilor pe care îi atrage într-un joc periculos care le finanțează verile nesfârșite. Pe lângă acțiune există un gram de poezie necizelată în filmul lui Bigelow.

Au trecut 18 ani de când am văzut prima dată „Point Break” într-un cinema din Brașov care de atunci a trecut succesiv prin stadiu de sala de cinema, bingo, club de noapte până să-și accepte în sfârșit vocația actuală de ruină. Din filmul lui Kathryn Bigelow mi-a rămas în minte doar o secvență în care un polițist scoate cătușele individului pe care tocmai îl prinsese și îl lasă să se avânte în apă pe cel mai mare val din istorie. Preț de câteva secunde surferul se mai distinge sub acoperișul de apă, apoi e înghițit într-o mare de spumă. Nu știam că polițistul era Keanu Reeves, și surferul Patrick Swayze. Îmi aduc aminte totuși că mi-a plăcut filmul și mi-a plăcut și când l-am revăzut mulți ani mai târziu. Cred că pâna la urmă asta însemnă o mică plăcere vinovată, ceva pentru care nu simți nevoia să te explici. Pur și simplu îți place.

India Song (Franţa 1975, regie Marguerite Duras)

Non ma fille, tu n’iras pas danser (Franţa 2009, regie Christophe Honore)

An Angel at My Table (Marea Britanie – Australia – Noua Zeelandă – SUA 1990, regie Jane Campion)