cineclub-nou

[Cineclub Film Menu]: Anchetă asupra unui cetățean mai presus de orice bănuială

Anchetă asupra unui cetățean mai presus de orice bănuială

Italia 1972

regie Elio Petri

ancheta-cetatean-still

de Cătălin Cristuțiu

Un inspector de politie, interpretat cu egala exuberanta si retinere de Gian Maria Volonté isi ucide amanta masochista. In acelasi timp, este promovat la sectia politica a politiei, unde incepe o larga urmarire si supraveghere a sute de cetateni italieni, considerati anarhisti sau comunisti. Personajul isi testeaza limitele puterii, oferindu-le colegilor sai indicii care l-ar putea incrimina.

Elio Petri a intrat in pesajul filmului Italian ca asistent si discipol al lui Giuseppe De Santis (“Riso amaro”). Concomitent cu declinul neo-realismului postbelic in Italia, Petri ajunge sa debuteze. Acesta sincronizare va avea un rol important apropo de stilul, politica si subiectele filmelor sale.

Este de tanar interesat de politica si devine membru al Partidului Comunist Italian imediat dupa razboi, pentru a renunta la carnetul de membru in 1956, in urma invaziei sovietice in Ungaria. Interesul sau politic si predilectia catre stanga si umanism nu il parasesc, chiar daca, dupa ce isi gaseste vocea de cineast, alege sa filtreze aceasta sensibilitate printr-un umor negru, uneori cinic si o imagerie grotesca.

Primul sau film important, “Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto” (1970), il plaseaza intr-un grup cu propuneri asemanatoare legate de cinema, alaturi de cineasti precum fratii Taviani,  Francesco Rosi sau Marco Bellocchio. Curentul este numit de jurnalisti “Polpop”, de la politic si popular si se refera la un tip de cinema angajat politic si social, dar cu priza la public. Exista  si o explicatie pentru acest hibrid – in viziunea lui Petri, acest curent a aparut din cazua disparitiei producatorilor mici, care faceau filme neo-realiste dupa razboi; cum existau insa regizori relevanti care abordau teme sociale si cum dezastrul politic perpetuu din Italia cerea productii de acest gen, filmele politice nu au disparut, dar au fost asimilate de marile studiouri. Aici apare o dilema de ordin moral: accepti confortul de a face un film radical fiind angajat de o corporatie?

Cu siguranta “Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto” este o reusita, onorandu-si obligatiile catre producator prin cucerirea Oscarului pentru cel mai bun film strain si reusind in acelasi timp sa fie o critica asupra sistemului italian – la prima lectura – si o cercetare pesimista a naturii umane in raport cu puterea.

Odata cu producatorul prestigios vin si banii, care “se vad” pe ecran – scenografia este somptuasa, muzica este semnata de Ennio Morricone, camera urmeaza o adevarata coregrafie, descopera, ascunde, distorsioneaza, montajul este meticulos planuit, iar figuratia in numar mare este pusa la lucru.

Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto” are o puternica legatura cu cinemaul de gen, putand sa fie cu usurinta incadrat ca film noir, conducand spectatorul ca o melodrama subversiva si avand ritmul unui film politist, fracturat, ce-i drept, de flashbackuri, momente onirice si reprezentari expresioniste ale realitatii.

Desi profund formal, filmul reuseste sa critice fara sa piarda din poezie, sa analizeze nevoia “performance-ului” in relatiile umane (de la jocurile erotice ale celor doi amanti pana la “jocul” pe care inspectorul il interpreteaza in relatiile cu colegii sai si cu cei anchetati) si sa ii aduca un omagiu declarat lui Franz Kafka.

Alte Cinecluburi Film Menu:

Doamna din Musashino (Japonia 1951, regie Kenji Mizoguchi)

Vertigo (SUA 1958, regie Alfred Hitchcock)

Les vacances de Monsieur Hulot (Franța 1953, regie Jacques Tati)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s