[Review]: Sieben Sommersprossen

montaj: Rita Hiller

sunet: Harry Leupold

muzică: Gunther Erdmann, Peter Gotthardt

distribuție: Hilmar Baumann, Janine Beilfuß, Jan Bereska, Michael Böttcher, Barbara Dittus

sieben_sommersprossen_progress_foto_herbert_kroiss_6_

de Theo Stancu

Îți trebuie curaj și umor pentru a menține o atitudine lipsită de condescendență față de explorarea sentimentală și sexuală a adolescenților, iar apoi, suficientă dexteritate să jonglezi cu astfel de teme într-un gen cuminte și fandosit cum este comedia cu tineri și copii plecați în tabără pe timpul verii (summer camp movie). Herrmann Zschoche reușește acest raport fără să susțină un mesaj menit să încurajeze o anumită conduită morală – fie el expansiv, fie reținut la adresa educației sexuale a tinerilor.

După doi ani în care nu s-au mai văzut, Karoline (14 ani) și Robbi (15 ani) se întâlnesc în tabăra de vară; deși este punctată diferența de rang social al familiilor din care provin (tatăl lui Robbi e director de fabrică, în timp ce părinții Karolinei sunt divorțați, sora ei puțin mai în vârstă tocmai a născut, locuind cu toții într-un apartament modest), Zschoche nu o transformă în factor determinant al comportamentului celor doi tineri. Pentru a evita monotonia activităților sportive propuse de coordonatorul sever al taberei, unul dintre instructori propune punerea în scenă a piesei de teatru Romeo și Julieta. Robbi acceptă să-l joace pe Romeo, dar pentru rolul Julietei este preferată Marlene, o colegă de cameră de-a Karolinei îndrăgostită de Robbi. Astfel, relațiile capătă dinamica unui triunghi amoros încărcat cu gelozie și hormoni. În timpul pregătirilor pentru spectacol, Robbi face rost de o motoretă și împreună cu Karoline pornește într-o escapadă pe malul unui râu din apropiere. În acest punct, intervine decizia remarcabilă a regizorului de a nu se feri de firescul situației construite – nuditatea adolescentină. Zschoche refuză șocul și tentația de a stiliza apropierea celor doi protagoniști păstrând în tot timpul o privire calmă și cerebrală, capabilă să stabilească un echilibru fin între erotism și inocență. Atât camera cât și actorii (neprofesioniști) sunt implicați într-un proces ce pare a înlătura orice urmă de disconfort.

În felul ăsta, Seven Freckles (Sieben Sommersprossen) depășește limitările filmului de gen și devine totodată una dintre cele mai populare producții DEFA, bucurându-se de un număr de aproape 1 milion și jumătate de spectatori în primele săptămâni de la lansare.

vizual filme germane

Selecția filmelor este realizată de Alina Calotă, Claudia Cojocariu, Georgiana Madin, Andreea Mihalcea, Theo Stancu, Alexandru Vizitiu, membri ai redacției Film Menu și masteranzi ai departamentului de Filmologie din cadrul Facultății de Film din UNATC București. Proiect coordonat de Andrei Rus.

Toate filmele vor fi prezentate în original cu subtitrare în limba engleză.
Intrarea este liberă.

Mai multe detalii